Ca să fie clar: consider în continuare că plecarea Ursus de la Cluj reprezintă o greşeală colosală din punct de vedere strategic. Să ne aplecăm un pic asupra traiectului Ursus la Cluj, cel puţin cel pe care l-am trăit eu de când napocesc prin zonă:

– anul-nu-mai-ştiu-cât, berea Ursus se reinventează, designul etichetei ia premiul anului la Revista Capital, pe vremea aceea tăticul publicaţiilor economice (la ora actuală îmi pun mai degrabă banii pe Revista Biz, dar asta e altă poveste)
– urmează o poveste ca-n poveşti: toată ţara bea Ursus, clujenii sunt înnebuniţi după Ursus, românii şi turiştii străini sunt înnebuniţi după Ursus, Ursus roşu sparge piaţa, Ursus verde devine berea preferată pe segmentul mijlociu, România devine ţara South African Breweries (SAB). Adi, prietenul meu din Ingolstadt, îmi spunea prin ’98 că merge la supermarket în Bavaria şi e plin de bere Ursus (!!!), îi recunoaşte care-s români în magazine după faptul că îşi îngrămădesc berea cu ursul pe etichetă în cărucioare de parcă mâine erupe Fukushima sau vine iarna nucleară. Deh, nostalgii de român sas plecat.
– Ursus începe să facă primele gafe: reclame traduse, nu create în România, campanii netargetate pe profilul consumatorului român, branding neconvingător. Ursus devine un brand arogant: nu sponsorizează balurile bobocilor, evenimentele urbane, concertele, zilele oraşului, ziua porţilor deschise. Prin Cluj se aud vorbe că ăştia de la Ursus sunt căcănari şi zgârciţi, iar competitorii nu stau mult pe gânduri şi îşi împrăştie umbrelele peste tot în urbe. Vânzările scad, Ursus încearcă să devină  eficienţi cu costurile punând E-uri cu aromă de bere în berea verde, schimbă metoda de fermentare, o accelerează, iar după 3-4 beri burţile cosumatorilor încep să protesteze. Ursus pierde litoralul, pierde Clujul, devine şi mai greu accesibil, în Haşdeu, la căminele studenţeşti, numeri pe degetele de la o mână umbreluţele proprii, deşi fabrica e la un scuipat distanţă de zeci de mii de studenţi veşnic însetaţi.
– după ani de agonie, în care vânzările au scăzut pentru că au schimbat reţeta pentru că lumea nu le mai cumpăra berea pentru că au făcut marketing cu picioarele, Ursus anunţă eliminarea cuvântului Cluj de pe etichetă, provocând o foarte îndreptăţită furie publică la care compania nu se oboseşte să răspundă. Colac peste pupăză, la câteva luni distanţă, Ursus anunţă închiderea fabricii de la Cluj. Lumea ia foc, se jură boicoturi pe toate forumurile, ziarele şi blogurile. Reacţiile emoţionale întrec în vehemenţă comentariile la adresa coaliţiei de guvernământ.
– Ce face conducerea Ursus? Tace cu talent. Probabil speră că scandalul se va stinge de la sine, ca orice scandal – vezi scandalul cu discriminarea de la clubul Heaven, din Timişoara, la nici o lună distanţă lumea nu mai ştie nimic de ei. La un oarecare interval de timp (câteva zile, din câte ştiu), se anunţă construcţia Berăriei Ursus, care va lua locul fabricii existente şi va fi, ni se promite, “ceva unic pentru SAB”, ceva care va rupe gura târgului. Pe valul de antipatie deja creat, e o încercare timidă de a mai salva ceva dintr-un brand ferfeniţă ca bikinii miresei fată mare în noaptea nunţii. Se recurge, cu zgârcenie, la campanii pe bloguri şi presă cu bugete jenante, se împrăştie protocoale ieftine; ziariştii râd la conferinţe de presă că stickurile de memorie primite de la Usus nu au mers niciodată. Ursus n-aude, n-a vede, nu evaluează eficienţa, nu monitorizează indicatorii de performanţă ale bugetelor de publicitate tot mai intrate la apă, aruncă cu ieftinăciuni pe piaţă doar ca să mai bifeze un eveniment şi aşteaptă Revelionul, doar-doar sfârşitul de an mai salvează ceva din cifrele dezastruoase ale unui an nemilos, de criză.

Ce face concurenţa, în vremea asta? Beck’s aduce trenul distracţiei la Cluj – genială treabă, deja se instala în fieful Ursus ca berea distracţiei (fabrica Ursus nici măcar nu apucase să se răcească). Bergenbier investeşte în aproape toate blogurile care contează în campania lor cu Ziua Bărbatului (jos pălăria!), şi acum lansează sortiment nefiltrat. Adică exact segmentul pe care ursus încearcă să se lanseze cu berăria Fabrica de Bere.

Ce face Ursus, în vremea asta? Rulează campanii la TV şi pe print. Şi-l cheamă pe Cristi Minculescu să devină imaginea evenimentelor Ursus de vara asta, alături de Puya. Cristi Minculescu care, aşa cum zicea un alt blogger (oare cine zicea? că nu mai ştiu), a suferit un trasplant de ficat pe banii statului român. Transplant de ficat care, zic gurile rele, nu ar mai fi fost necesar dacă lead vocal-ul de la Iris ar fi băut numai socată. Şi acum face reclamă la beutură.

Drăguţ.

Ce mi-aş fi dorit eu să aud de la Ursus, şi ei nu au spus nici în ziua de azi? Dar Groparu le ştie şi vi le spune, fincă-i deştept?
Aş fi vrut să aud că trăim într-o societate care încet-încet se dezvoltă pe modelul celei occidentale, în care nu producţia de bunuri are rol primordial, ci serviciile. Că într-o asemenea societate este imposibil să menţii o fabrică care produce ceva cu o valoare adăugată relativ mică, pe un segment de piaţă foarte competitiv (marcat de foarte multe falimente şi retrageri de mărci în ultimii 8 ani) şi foarte sensibil la preţ. Că nu SAB închide fabrica, ci timpurile în care trăim. Că şi SAB a avut partea sa de vină pentru că s-a zgârcit la tărâţe, este indubitabil; dar, mai devreme sau mai târziu, tot aici se ajungea, la fel cum toate mărcile de bere care se produc în pieţe relativ medii ca dimensiune se vor reinventa sau reloca sau vor micşora producţia. Iar dacă nu ai bani şi fler pentru prima, a doua şi a treisa devin singurele opţiuni.

Asta mi-aş fi dorit să aud de la Ursus.

Mă simt ciudat să scriu cele de mai sus despre o companie cu care am fost de mai multe ori în tatonări (nefinalizate) pentru a-şi face reclamă la mine pe blog, precum şi pe blogul altor clujeni mai bloggeri de frunte. Nu am scris ce am scris mai sus ca să mă răzbun pe ei pentru că nu am ajuns vreodată la vreo înţelegere (oricum, o tonă de branduri nu dau doi bani pe bloggeri, deci nimic nou sub soare), ci pentru că mă frustrează de nu mai pot faptul că am rămas fără un simbol al oraşului. Voi continua să cred că poate nu ar fi fost totul pierdut dacă ar fi pus mai multă pasiune în ceea ce berăresc. Am încercat să boicotez marca, dar nu am prea reuşit (tot o prefer unui Albacher sau Burger la PET). Iar acum ajungem la momentul deschiderii berăriei Ursus, denumite oarecum nefiresc Fabrica de Bere Ursus (care fabrică? Aia de la Buzău?).

Deci: spre deosebire de fabrică, se pare că SAB Miller a gândit cu mai multe emisfere cerebeloase când au pus în practică berăria Fabrica de Bere Ursus. Deci Fabrica de Bere Ursus este da shit.

M-am dus la inaugurare pe 7 iulie cu sentimente contradictorii: e rău faptul că au închis fabrica, însă e bine că fac ceva unic pe ţară aici la noi în Cluj. E rău faptul că nu se promovează pe bloguri, e foarte fain însă că au invitat nu mai puţin de vreo 30 de bloggeri la eveniment, să bea şi să halească moca – ceea ce presupune nişte costuri, totuşi, că burta de blogger e ca gura nievestei, nu se mai închide veci.

Aşadar: deschidere cu ştaif. Oameni subţiri. Haleală excelentă, rafinată, gustoasă, lumea nu se înghesuie să bage în straiţă să ducă şi-acas’. Un Cosmin Tudoran care străluceşte. Aminda care cântă atâta de fain că ai sta chiar şi fără beutură s-o asculţi, şi ăsta e lucru rar; Compact C, moşulicii care se ţin încă bine.

Prieteni o grămadă, cunoscuţi, hostesse frumoase foc, oameni politicoşi, obraze subţiri. Organizare foarte faină.

Berea, că de fapt despre asta vorbim noi: excelentă. Nu ştiu la ce preţ se vinde halba la Fabrica de Bere acum, dar pot să vă spun că bere nefiltrată aşa bună numai la restaurantul Viena se mai găseşte, da’ aia-i adusă din Austria, şi costă – exact! – ca-n Austria. A fost şi foarte moca, şi la discreţie. Nu ştiu dacă vă place berea nefiltrată, eu m-am îndrăgostit de ea de la prima degustare şi de atunci o vânez de fiecare dată când evadez în vreo crâjmotecă şi-mi permite bugetul. La dechidere am băut bere nefiltrată şi bere arămie, să vă spun cum sunt: nectar, bă, nectar. Alţii s-au dedulcit la berea neagră, alţii la al patrulea sortiment la care nu am mai reuşit să ajung, că mă ţineau legat cu cătuşe nefiltrata şi mulatra aia arămie. Dar nu am auzit pe nimeni care să zică că berea de la Fabrica de Bere e najpa, dimpotrivă.

După cum văd eu lucrurile la ora actuală, tot ce trebuie să facă Ursus ca să păstreze berăria funcţională şi profitabilă este:
să păstreze reţeta berii neschimbată (se aude acolo la Bucureşti şi Buzău, SAB Miller???)
– să îşi şcolească chelnerii să nu se blazeze, pentru că la inaugurare au făcut treabă faină.
– să creeze un perete de arbuşti la linia de contact cu calea Mănăştur, să mai reducă din bruiajul străzii, să nu fii nevoit să zbieri la colegul de bere din cauza zgomotului făcut de trafic.
– să facă evenimente. Dese. Faine.
– să comunice cu comunitatea. Constant. Să se implice, futui. Să dea înapoi cât mai mult şi să facă cumva să se afle treburile astea.
– să aducă studenţii.
– să nu facă 12 lei halba, că nici dracu nu mai vine la ei.
– să nu se gândească să recupereze investiţia pe termen scurt, ar fi o enormă greşeală. Capitalismul românesc e plin de poveşti de succes care au dat chix din aceleaşi motive (vrem să ne recuperăm investiţia până ieri, dacă se poate)
– să repare imediat dacă ceva se buleşte. Berăria arată prea cool ca să se zgârcească să schimbe un robinet, ar fi păcat.

Dacă reuşesc să facă toate astea, vom avea un viitor comun. Eu aşa presimt. Chiar dacă va mai dura nişte ani până când îi voi ierta că ne-au închis fabrica.

Poze cu locaţia (clujeni şi viitori oaspeţi ai Clujului, uitaţi-vă la ele! Amenajările sunt de excepţie) găsiţi la Gaben şi la Robintel.

Update: Crivăţ păţăşte!

Written by Groparu Nemernic

Nascut din spermatozoizi campioni... cred.

This article has 36 comments

  1. Anonymous Reply

    Stii de ce imi placea Ursus black? Pentru ca era numai buna de deschis discutii: O tipa care sa bea bere neagra?! 😯 Acu dai cu tunul si nu o mai gasesti…

  2. marius Reply

    Mno bun! Acum ca tu ai zis ce ai avut pe suflet in prima parte a articolului (99% de acord) acum sa spun despre partea a doua!
    Dupa ce au inchis fabrica mama din Cluj, desi puteau sa inchida oricare alta daca tot era criza, ce si-au zis? A fost mare scandal, hai sa le inchidem gura ciflingherilor astia din Cluj ca prea se cred importanti. Facem o berarie si le mangaiem orgoliul ca berea asta se poate bea NUMAI in Cluj.
    Locatia e facuta foarte fain. Au investit ceva, e facuta cu gust
    Berea e o bere buna pentru una pasteurizata, Pentru una nfiltrata e undeva de la jumatate in jos a nefiltratelor. Daca nu ar avea culoare putin tulbure nu ti-ai da bine seama ca e una nefiltrata.
    Managementul e extra-mega-prost. Astia de la Euforia (asa am auzit, ca astia gestioneaza locatia) au facut in primele zile un mega-cacat (nu am absulut nimic cu ei, am mai fost in alte locatii ale lor si mi-a placut).
    Cum sa se TERMINE BEREA nefiltrata la ora 7 seara????? Cum??? Cum sa iti arunce chelnerita bonul mototolit in fata ca nu i-ai lasat ciubuc datorita comportamentului ei?Cum?

  3. haolica Reply

    @marius: chiar ti s-a intamplat asta? si nu ai batut-o p-aia cu tava in cap pana si-a cerut scuze?

  4. Nexu Reply

    Berea nefiltrata e deliciu in general. Cea de la Bergenbier e “as good as it gets” pentru o bere imbuteliata.
    Parerea mea e ca Ursusul a mai dres busuiocul cu berea la sticla de 0.33. E chiar buna (nu mai buna ca nefiltrata).
    M-ai facut curios, o sa ling si io o halba cat de curand la Berarie. Pare fain dupa cum arata pozele lui Gaben.

    Cat despre sortimente de bere, mai avem de invatat. Cand o sa pot sa beau si eu un Stout adevarat facut in beci la ei, in afara de Guiness-ul arhicunoscut, os a fiu un bautor fericit.

  5. gaben.ro Reply

    au inchis fabrica din cluj, pentru ca dintre toate avea valoarea imobiliara cea mai mare! ca e in mijlocul orasului. nu stiu daca au renuntat la planuri dar stiti ca se discuta sa faca un cartier de blocuri acolo…
    poate cumva da crasma faliment si apoi or sa zica ca au incercat si nu mai au ce face…

  6. un om Reply

    in aceeasi ordine in Bv s-au inchis Kraft si Colgate. dar povestea e un pic mai larga
    haideti sa privim si altfel problema: o fabrica functioneaza cu materii prime si cu livrari si fiind o fabrica mare e nevoie de camioane. Ori camioanele acestea nu prea mai au voie in mijlocul orasului, asa zi de zi la orice ora. apoi pana si productia de ciocolata produce mirosuri, “dulci” ar zice unii, dar incercati sa traiti zi de zi in miros de ciocolata, nu pare prea … apetisant, nu?
    incercati sa traiti zi de zi cu miros de borhot de bere la nas, da stiu si eu am fost student, dar acum prefer sa beau o bere si s-o savurez decat sa traiesc in ea.

    Pe langa aceste aspecte, da sunt de acord ca ursus s-a miscat prost pe piata. aici la Bv insa brandul local (situat mai jos) a crescut in calitate si este din nou apreciat. e drept ca fabrica e asa mai intr-o parte.

    Noroc!

  7. Am absente motivate! | Bartiş Reply

    […] eveniment local ce a adunat lume buna din tot Clujul. Acolo din ce am inteles de la Groparu a fost the shit. Ma bucur sa aud ca toti cei prezenti au fost tratati regeste si s-au simtit bine, si mai mult de […]

  8. marius Reply

    @haolica
    100% true aseara si eram 4 oameni la masa.
    @MarianHurducas
    Ma gandeam ca tu, ca “primar” al locului trebuie sa stii 😆

  9. Mihai Reply

    Nu este bloger Clujean sa nu fi scris despre minunata berarie cu toate ca…e doar o carciuma cu terasa in sosea si berea la 5lei/400ml facuta dupa ce s-a inchis o fabrica, s-au dat afara oameni si s-a sters “bere cluj” de pe doza. Asa usor sa face publicitate gratis pe bloguri? Daca nu-i gratis poate aflam si noi cat costa si daca se plateste in bere sau cu facturi.
    Faptul ca blogerii sunt obiectivi nu inseamna ca nu-i tot publicitate.

  10. Groparu Reply

    @ Mihai: Tu cat de mult te ocupi zilnic cu ganditul daca ti se pare ca mi-a dat Ursus bani ca sa-i porcai pe durata a doua treimi din articolul de mai sus?

  11. americanu Reply

    gropare vezi sa nu te trezesti la usa cu o legiune de aia de roacari pletosi inarmati cu coase si furci !!! pt ca l-ai facut betiv pe minculescu 👿

  12. Groparu Reply

    @ americanu: nu io l-am facut, mo! Di ce sa-mi vie roacherii? Ca doara si io am acelasi ADN…

  13. bet Reply

    Servirea e de cacat rau la noua carciuma.Astepti cam juma de ora sa iti aduca comanda. Pe la ora 9 asa se terminase berea nefiltrata. Dar mai inainte de asta se terminasera halbele.

    Deci daca mai vroiai o bere trebuia sa iei halba pe care tocmai ai golit-o sa meri sa stai la coada vreo juma de ora si cand ajungeai la rand iti spuneau aia nonsalant ca nu mai au bere.

    Alternativa, s-a deschis ceva berarie nemteasca pe langa Central . Preturile is duble da macar nu te enervezi.

  14. Mihai Reply

    Nici nu ma gandeam ca v-au platit ci eventual au facut cinste cu o bere…asa de deschidere. Ideea e ca nu pricep ce-i cu nebunia asta (pro/contra) cu beraria Ursus pe bloguri.

  15. Solomonar Reply

    Da` te-ai gandit ca bag sama asta s-o fi vrut? Ca doara e brand romanesc, taica, nu ca Beck`s! N-are ce cauta pe piata. Ca si-au luat nasu` ursos la purtare si traba gatati. Sau o fi paranoia mea de albanez la mijloc? Bag sama… Numa` Dumnezo dragutzu` poate sa mai stie…

  16. horhe Reply

    BUUUN….bere buna….locatie faina de tat….urmeaza sa vedem primele bucati de creier sparte si aruncate de masini pe gardul preafrumoasei berarii….cu aproape un metru de trotuar, nu ar trebui aleasa o alta iesire? la dictamai magaoaia de fabrica? nu de alta….da prea pacatoasa e calea `nastiur si prea nebunie in trafic, asa ca grija mare celor ce ies inveseliti si chercheliti de delicioasele nefiltrate! peace, love, nefiltrate!

  17. Fost Angajat Reply

    SAB-isti sunt niste c***ti, sa nu zic mai “frumos”. Te imbata cu apa rece si daca esti slab de incer poate, poate te si imbeti. Ce blocuri, da un hotel de 5*, ca tot se finalizeaza Cluj Arena la o scuipatura. Astia vor sa scoata bani si din piatra seaca, nu zic nu era de viitor fabrica, dar se putea muta inafara Clujlui, dar inchisul fabricii e o stategie demult gandita, cel putin de 2-3 ani se stia la nivel inalt (miticii de bucuresti). Aici fiecare s-ia urmarit interesul, nu cumva sa va ganditi ca se gandesc la clujnenii, nici pomeneala. Cladirea in care s-a facut carciuma este de patrimoniu si nu putea fi daramata, ca altfel una cu pamantul erau toate.
    Nu au avut strategii de marketing pt Ursus pt ca nu s-a dorit, nu stiau cum sa faca sa destiinteze Clujul, asa ca au sabotat brandul, oricum faceau si fac in continuare bani buni cu Timisoreana. Asa ca va las sa cugetati!
    Cat despre bere, la Cluj se facea cu adevarat bere buna, dar si-au bagat SAB-isti coada in reteta (ei care fac bere de 20 de ani, clujenii fac de sute de ani). Ca acuma poate e berea buna, dar va garantez ca nu dau mai mult de 3 luni si se strica pentru ca africanii sunt niste zgarciti!
    Numai bine! 👿

  18. Floare de colt Reply

    …””Şi-l cheamă pe Cristi Minculescu să devină imaginea evenimentelor Ursus de vara asta, alături de Puya. Cristi Minculescu care, aşa cum zicea un alt blogger (oare cine zicea? că nu mai ştiu), a suferit un trasplant de ficat pe banii statului român. Transplant de ficat care, zic gurile rele, nu ar mai fi fost necesar dacă lead vocal-ul de la Iris ar fi băut numai socată. Şi acum face reclamă la beutură.”””… ESTI RAUTACIOS 🙁 PE BUNE.. ai stat tu langa el sa il pazesti sa vezi ce bea? mai documenteaza-te ! daca era fratitu sau maica-ta nufaceai nazuri ca e pe banii “statului”.. nush ce te doare asa tare.. decat sa f**oota baniipe autostrazi de x orimai scume decat afara, sau alte kkt-uri de afaceri, macar au salvat un om. Si ce OM ! Bravo Iris. Pe vremea lu’ ceasca nu aveam decat Iris si Compact. Atat. In rest labareala ieftina de comunisti. Respect Cristi M. !

Leave a Reply to Sofia Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *