Road rage de Cluj: scuteristul
De când am făcut cursul de condus defensiv (1, 2), dacă văd în trafic motocicliști (mopediști, scuteriști, trotinetiști electriști), prefer să scap de ei cât de repede. În oraș îi evit cât pot, iar dacă suntem la drum lung și îi văd în retrovizoare, mă trag către acostament să le fac loc și semnalizez dreapta, mereți, fraților. Ei probabil se gândesc că sunt un înfocat prieten al lor și-mi mai și mulțumesc uneori, când colo eu sunt speriat de moarte să nu se întâmple ceva; de asemenea, mizez foarte mult pe un ficat de motocislist când pateul meu va fi obosit de atâta trai bun, și particip activ la conservarea de pâté de foie gras de motociclist în mediul său natural cât mai mult, dacă va fi nevoie de transplant să fie proaspăt, nu congelat.
Divaghez: deci, la volan, dau să fac dreapta în T (eu fiind în codița de la T) pe o stradă cu vizibilitate redusă din cauza unei mașini parcate ca porcu’ în stânga, de unde vine traficul. Deci nu am decât puțină vizibilitate, vreo 10 m. Decât 10 m, cum ar zice unii.
Eu m-am învățat să mă asigur de două ori: o dată lung stânga, o dată lung dreapta și bis încă o dată din nou iarăși again stânga-dreapta. Figura asta cu dubla asigurare este bună mai ales la motocicliști (mopediști, scuteriști, trotinetiști electriști), pentru că dacă îi vezi cu o singură privire nu prea le poți estima viteza, și atunci ai nevoie de o a doua.
Ceea ce am și făcut: drumul era liber. Așa că dau gaz și mă înscriu în trafic.
Ce trebuie să știți, însă, este că pe drumul ăla cam toată lumea dă gaz (e vorba de str. Eremia Grigorescu). Și tocmai atunci dădea gaz un scuterist. Dădea gaz: eu zic că avea peste 60 km/h. A apărut pur și simplu în cadru după a doua asigurare, în timp ce eu ieșeam grăbit din codița de la T.
Și venea pe mijlocul șoselei, nu pe dreapta, că s-o fi prins omul că nu e chiar safe să circuli către trotuar.
Altul, nu acest domn cu dizabilități
Practic, i-am tăiat calea, dar eu zic că asta nu s-ar fi întâmplat dacă venea cu viteză regulamentară. Sau dacă circula cât mai aproape de trotuar, așa cum îi cere legea, că eu m-am înscris imediat către axul drumului, își putea urma drumul netulburat.
Îl văd că încetinește și rămâne în fundul meu, așa că dau gaz și eu, să nu pună naibii frână și să alunece pe sub vreo basculantă. Mă uit în retrovizoare, însă, și îmi dau seama că era prea târziu: între noi se înfiripase deja o mică iubire.
Începe să vină aproape de mine și să facă agresiv opturi. În fundul mașini.
Mă dau dreapta cât pot, să-l las să mă depășească pe stînga, unde era bandă de bicicliști. Nici acum nu știu dacă e și pentru scutere sau nu.
Refuză.
Mă dau pe stânga și încetinesc ușor, să-l las să mă depășească pe dreapta, regulamentar.
Nimic.
Și tot vine așa când aproape, când departe de fundul mașinii. Zic: dacă pun acuma o frână, îmi trece prin lunetă până la mine în brațe și-mi dă un pupic.
Ridic brațele a exasperare: du-te, frate!
Nimic.
Ajung la giratoriul de pe Rosetti, semnalizez stânga.
Eram cu geamurile lăsate, că era vară. Îmi zic: să vezi acum ce flegmă îmi va administra prin geamul din dreapta! Dar nici nu am ridicat geamul, că mă știam cu inima curată.
Încetinind eu, îl văd cum se apropie de geam și-și strigă iubirea:
– MĂ PIȘ PE TINE! și-a fugit în trombă.
– PE MĂ-TA! i-am strigat înapoi în aceeași secundă, sigur m-o auzit.
Băi, important e că nu ne-am înjurat greu și nici nu ne-am bătut, băi, e Cluj, e civilizație, altă treabă, zici că ești în Viena, pe bune.
Dada, si sefu’ imi povestea ca “majoritatea is draguti si iti fac loc sa treci ” 🤦♀️😅
Dar a copt-o ceva distanță pricinosu, îl râcâia la ficat dacă nu zicea nimic.
De aia ar trebui montată pe capotă o arbaletă automată de aruncat cu roșii, putrede, ca să nu rănească.
Prin anii ’90, cand încă se circula lejer, întalnesc în trafic un specimen din ăsta. Un romulan mic a crezut el că l-am incomodat și s-a gandit să mi-o spună, numai că se chinuia să ajungă în dreptul meu, bine, nici motorul nu-l ajuta. Eu tocmai veneam de la service și îmi zisese meseriașul să dau cateva ture cu mașina ca să văd dacă mai face ca înainte. L-am plimbat pe romulan jumate de oraș, vreo douăj de kilometri, îl lăsam să se apropie apoi luam avans. Ha, ha, se apleca romulanu pe ghidon de ziceai că e Valentino Rossi…
Gropare, unde scrie faza asta cu “dacă circula cât mai aproape de trotuar, așa cum îi cere legea” ? Până când are numere, permis, asigurare şi itp, are dreptul la toată banda, ca orice maşină. Atenţie, mă refer exclusiv la sculele care necesită înmatriculare, fandoselile astea trotineto-bicicleto-struţocămile au picat într-un vid legislativ deocamdată.
Cât de road-rage, amu tu mă ştii. Toată ziua de la un client la altul, de obicei călare pe unul din maxi-scuterele mele. Mi-a mai puşcat şi mie vena de-a lungul anilor, are tendinţa să se întâmple după N faze de evitat la mustaţă câte unul care trage maşina peste tine. Am mai avut şi eu momente de capsat taximetrist sau de scos un nene din maşină în plin centru, mai ales când episodul se petrece din cauza botului în telefon.
Aici e un pic cu dute-vino. Adevărul e că mulţi şoferi se uită, încearcă să se asigure dar nu te văd. Îi observ de multe ori – se uită direct PRIN MINE, practic creierul îi minte, le afişează imaginea la care se aşteaptă, nu ce e în realitate. Motoriştii vechi ştiu de fenomenul acesta, dacă îi urmăreşti cu atenţie o să vezi că sunt mai atenţi la oglinda celui pe lângă care vor să treacă decât şoferul acelei maşini – ne uităm să vedem dacă omul a aruncat o privire şi unde s-a uitat – la noi sau prin noi. Vine cu experienţa.
Apropo de pateu de motociclist. He fucking he. Ce glumă bună. Doar că şi noi ştim să curăţăm masa de lichide, deci speri dejaba.
Plm, accidental apasat ceva şi s-a postat. Na, chestia e, dragi şoferi, de aveţi întrebări de la unul care ia motorul in martie şi îl depune în decembrie (ori la prima zăpadă), amu e momentul.
De aici vine treaba:
https://www.youtube.com/watch?v=8xMfk1msw9A
E bine că și voi vă apărați, nimeni nu o face mai bine ca voi pentru voi. M-aș fi oprit să discut cu omul (fără cafteli, ce pana mea) numai ca să-l întreb: ești conștient că eu sunt apărat de cutie de metal, da? Și că tu trebuie să te forțezi de două ori ca să nu fii prost, dar eu pot fi prost o dată, că se lasă numai cu fiare îndoite, da?
Legat de condus lângă acostament: s-ar putea să ai dreptate cu condusul ca oricare alt mijloc de transport și chiar am apreciat că nu merge lipit de trotuar, din motive de prudență. Faza e că atunci când m-am băgat mă așteptam să se orienteze, să reducă viteza și să-mi dea să-i halesc praful, nu să înceapă să facă opturi și să-mi arate cine e el.
Nfine, cred că am scris un articol cu cât de puțină patimă am putut. Și să știi că atunci când văd scuteriști prima întrebare pe care mi-o pun este ”nu cumva e Atti, traficantul de arici?” 😀
Îți știu mașina, nu știu cum poți să ai așa o figură zen când ești blocat la stop pe Horea 😀
Oricum, fazele de roadrage îmi revin doar când văd chiștoace aruncate din mașină. Câteodată le mai returnez, la o tanti cu fițe i-am aruncat chiștocul încă fumegând fix în poale. Să vezi panică 😀 Plm, altfel nu îi educi.
Intotdeauna mi-am dorit sa conduc o moticicleta. era visul meu. visul unu om sanatos. amu ca a venit boala cu multe interventii chirurgicale si 2 hernii de disc de-a lungul timpului, imi dau seama ce inteligent am fost ca nu mi-am urmat visul.
Ii apreciez si ii urasc pe motociclisti in acelasi timp. mai ales pe cei care isi scot filtrele din tobe ca sa ii auda tzaranu cu bembeuuuu ce asculta manele la maxim, dar ii urasc pe cei care noapte cu aceleasi tobe “sparte” merg prin grigorescu la turatie maxima.
In rest, de donatori are lumea nevoie, Dar in urma lor raman familii distruse. La fel si in urma bizonilor cu bembeu inamatriculat pe bulgaria.
Solutia: groparu are dreptate, fugi de ei cat poti. Lasa-i sa se duca, ca tot pe acolo treci si tu. Si sa ai multe injuraturi gata pregatite! si o camera de bord!
Remus, asta cu loud pipes save lives e o chestie controversată şi între motorişti.
Ce pot să îţi spun din propria experienţă: am patru motoare. Trei cu tobe de fabrică, una cu o tobă de neam prost, un Arrow recuperat de pe un Ducati Monster făcut praf.
Cele trei, toate au trecut prin diverse evenimente generate de şoferi care nu s-au uitat, nu m-au văzut, nu X/Z/Y. Kymco-ul mic de 175 cu tobă Arrow? Nici o treabă frate. Cu ăla nu trage nimeni maşina peste mine, nu îmi sare pietonul în faţă, practic e cel mai sigur motor al meu pentru circulaţia din Cluj.
M-a întrebat poliţia de câteva ori, prieteneşte, errrm, dar aşa că nu e din fabricaţie toba? Le-am explicat de ce şi cum, au înţeles că am 40 de ani, nu 18 ca să îmi etalez mărimea puţei prin tobă, ci e echipament de autoapărare.
Să ştii că şi noi avem aceeaşi boală pe tobarii de noapte. Crepi de nervi când îi auzi cum încearcă să scoată pistoanele prin chiuloasă în tentativa de a impresiona câte o tanti sau alt bizon.
Gro, mare dreptate ai. Cioclopistii astia (no offence Atti) parca au ‘death wish’ sau ceva. Mie mi-e efectiv frica de ei, sau mai exact pentru ei. Si aici e tara mare, drumuri lungi, se fuge tare si masinile sunt mari. Nu vezi Renault Clio sau ceva. Majoritatea Ford sau Holden de 4 litre si tabla ca un Panzer. Eu sunt mai modest, n-am decat o Mazda CX 7, nu Landcruiser sau Patrol vechi, si tot ma gandesc ca daca feri-Doamne se intampla ceva, il dau jos pe cioclopist cu stergatoarele de parbriz.
None taken 😀 Imi cunosc soiul, stiu ca doua roti atrag tot felul de specimene.
Cam greu cu STÂNGA și DREAPTA astea:
“Mă dau dreapta cât pot, să-l las să mă depășească pe stînga, unde era bandă de bicicliști.”
“Mă dau pe stânga și încetinesc ușor, să-l las să mă depășească pe dreapta, regulamentar.”
Acolo pe strada aia, daca mergi normal (adica cu FAȚA), e fix invers. Eu deduc doua variante:
1. Ai ieșit cu spatele si ai continuat sa mergi cu spatele. Pe viitor e de preferat condusul cu fața, ai mai multe viteze pe maneta schimbătorului (4,5,6 sau chiar mai multe dace e ceva camion, TIR, …)
2. Ți-ai facut ceva operatie de sex și ai devenit femeie (ca în general ele nu prea știu unde-i stânga-dreapata, cel puțin din constatările mele la nevastă și cele 2 cumnate).
Ptiu, ce m-am mai încurcat cu stânga-dreapta. Și mi-am promis că nu mai scriu obosit, și iată-mă-s, ghici la ce oră scriu postarea pentru mâine? Păi, tot mă prinde ora 11 și ochii căzuți în gură.
Sper să se înțeleagă ce-a vrut să zică poetul, că de corectat nu o mai fac acum – ar însemna că comentariul tău e aiurea, și nu e.
Mulţi din ăştia pe două roţi nu conştientizează la ce pericole se expun atunci când au impresia că toţi participanţii la trafic îi văd.
https://bzb.ro/stire/accident-ingrozitor-la-fagaras-prinsa-intre-doua-tir-uri-o-femeie-a-ramas-fara-picioare-martori-nu-constientiza-ca-nu-mai-are-picioare-se-tinea-in-maini-si-vroia-sa-se-ridice-de-pe-asfalt-a154689
Iertare, nu pot citi asta. Titlul îmi ajunge.
Vezi, nea Gropare? Asta-i un shining example de ce R e tara de kko. Ziceai ca daca ai bani e ok. Deci ai bani si iesi cu Faetonul tau la plimbare. Si dai de specimene de astea. Ca sa comparam, eu n-am nimerit pangolini de astia niciodata in N America. Si m-am plimbat nu gluma, si-n State si-n Canada.
Eh, acolo e liber la port armă. Am înțeles că și din cauza asta oamenii sunt mult mai relaxați în trafic, că niciodată nu se știe.
“Eu l-am facut zdreanta, el m-a facut oligofren, dar nu ne-am injurat” :)))
Fix la nenea Jiji m-am gândit când am scris-o! 😀
Eh, acolo e liber la port armă. Am înțeles că și din cauza asta oamenii sunt mult mai relaxați în trafic, că niciodată nu se știe.
@Bo$$: Nu, si am un exemplu recent (Canada):
A trebuit Sambata sa inchiriez un masinoi U-Haul si sa car niste chestii grele. Ditamai camionul, in total cam 120km din care 80% drumuri o banda/sens + restrictii 50km/h. Am condus mai greu, mai incet/atent, 1) pt ca nu-s obisnuit si 2) pt ca vroiam sa nu am probleme cu incarcatura. Bre, nu m-a claxonat NIMENI. Cei care ma mai asteptau, asteptau sa ma depaseasca, dar nimeni nu m-a claxonat/admonestat/etc.
Cum crezi ca s-ar fi desfasurat chestia asta in R? 🙂
haha Eccellente