Da-mi un sfat de condus in siguranta si te trimit la curs de condus defensiv
Așa cum vă spuneam, weekend-ul ăsta, la Polus Center Cluj, are loc cursul de condus defensiv susținut de Napoca Rally Academy, cu care am făcut și eu un curs similar acum o vreme. Și despre care cred cu tărie că cel puțin de câteva ori mi-a salvat viața pe drumurile patriei.
RMB InterAuto vă oferă două invitații VIP din partea Ford la Driving Skills for Life, cursul de condus defensiv, pentru vineri dimineața la cursul acesta cititorilor care comentează, aici pe site, și oferă un sfat de condus în siguranță. Nu știu, gen
– dacă cineva te depășește, ia în calcul faptul că nu a estimat bine timpii și va dori să ți se bage-n față, deci fă-i, preventiv, loc
– nu te apuca să dai lecții bizonilor din trafic. Scopul tău este să ajungi acasă în siguranță, nu să te joci de-a profesoara severă
– dacă ai un bizon în coadă, ajută-l să te depășească. Cu alte cuvinte: scapă de el cât mai repede.
etc.
Extragerea va fi facuta cu random.org numai cu comentariile care contin sfaturi de condus. Concursul se încheie miercuri seara. Succes și spuneți și celorlalți ce știți!
LE: cursul are loc vineri dimineața, de la ora 9:00, și durează trei ore, deci rezolvați cu șefii în prealabil să puteți veni – asta în cazul în care nu sunteți deja patroni de combinat:)
Even later edit: concursul s-a terminat, juriul delibereaza! Adica se ocupa de loterie, bro.
Pre-final edit: finalistii sunt
1 handocad
3 Lenți
8 ana
10 MNX
12 Raul
14 Gigi
16 marz
17 Sorinelu’
19 Atti
21 Sunday
22 Grumpa
24 Alex`andra
25 Mihai B.
26 meep meep
27 raluca
29 filip
30 Adrian
31 Flo
32 Dani
33 Fery Gedeon
34 parintele
35 Mishu
36 Andor
37 bubu
25 de oameni. Deci alegem intre 1 si 25. Ma iertati ca nu mai am softul de captura a ecranului, asa ca va trebui sa ma credeti pe cuvânt când vă spun că câștigătorii sunt
Deci Lenti și Mishu. Ca să nu fie dubii, cu Lenti sunt prieten, dar nu l-am favorizat în absolut nici un fel, vă declar asta cu mâna pe inimă în fața lui Dumnezeu și a domnului președinte Klaus Iohannis! random.org să ne judece. Câștigătorii vor primi un e-mail de la mine, celorlalți vă mulțumesc pentru participare, vă doresc drumuri bune și vă urez tradiționalul ”rămâneți pe groparu.ro, unde vă așteaptă alte concursuri și mai benguase!”
Nu depasi niciodata viteza legala!
@ handocad: Hai, man, ca poți mai bine de-atât! 😀
Păstrează distanța minimă de 10 m față de mașinile înmatriculate în județul vecin, nu nominalizăm, dar prin popor se mai numesc albanezi.
Nu dormi la volan! Niciodata!
Când aștepți sa faci virajul la stânga, nu braca niciodată rotile spre stânga decât in momentul in care nu vine nimeni de pe contrasens si te repui in mișcare. In felul asta eviți ca in cazul in care un șofer neatent te acroșează din spate, sa te împingă pe contrasens si sa conducă la alt impact. P.S.: nu particip la concurs, ca-s deja programat la curs.
@ Lenti: au! Să vezi acuma heităreală!
@ StefanU: bună treabă! O să țin minte asta.
Gropare, primesc și accept, dar eu tot cu sfatul meu rămân. Experiența de șofer pe drumurile patriei m-a învățat să păstrez distanța adecvată față de cei menționați. Prea multe mi-a fost dat să văd… Poate odată și odată o să îmi schimb părerea, dar până atunci safety first, bizonii să treacă mai departe!
1. Pastreaza banda 1 (explicatie:banda de langa trotuar) daca esti sofer de “duminica”
2. A nu se speria soferii de “duminica” in trafic deoarece au tendinte precum: sa traga de volan saufrana brusca
3. Nu neaparat sa nu se depaseasca limita de viteza, dar viteza cu care circuli sa iti permita sa controlezi masina in caz de orice eveniment (frana brusca a celui din fata, drum alunecos etc).
Daca-ti sare o minge-n drum, pui frana urgent !
incetineste in curbele fara vizibilitate si condu cat mai aproape de acostament ca multi sunt gigeii ce gonesc spre lumina si-ti intra-n banda cand nu te astepti.
P.S.: nu particip la concurs.
Nu folosi telefonul la volan, nici macar sa-ti faci un selfie. N-ai vrea sa fie ultimul pe care ti-l faci
Nu-mi doresc sa castig, pentru ca fiind in Bucuresti nu prea am drum prin Cluj nici macar cand ma duc sa imi iau fetele de la gradinita (da, noi putem pronunta r, unlike big #cluj blogger), DAR:
– imi doresc sa constientizeze cat mai multi ca indiferent de masina, suprafata totala de contact, chiar si in cazul unor anvelope 225, este MAI MICA decat a unei coli A4.
– si poate ar fi bine ca lumea sa inceapa sa tina ‘distanta’ in secunde. Media timpului de reactie e undeva intre 2 si 7 secunde, pentru soferii ‘civili’, Schumacher avea undeva la 1.76 secunde. Asa ca tine fata de cel din fata ta o distanta de macar 3 ‘secunde’, ca una e 10m la 20km/h, alta e la 120km/h.
(Bonus: de ce, atunci cand iti reglezi oglinzile exterioare, tii mortis sa vezi fundul masinii? O fi ea sexi precum furia visinie, dar crede-ma! Masina te urmeaza peste tot cu tot cu fundul ei cel sexi! Da-ti oglinzile laterale un pic spre exterior (fundul sa il vezi razant, nu in prim plan) ca asa acoperi mai mult din unghiurile moarte din lateralele masinii tale… (Si cand trec gajicile strada prin spatele masinii, poti sa prinzi mai mult fund…)
Deși nu mă prea pricep la dat sfaturi, o să încerc o recomandare: dacă ești noaptea la volan și din sens opus se apropie o mașină cu fază lungă (sau farurile dereglate) nu aprinde și tu faza lungă: efectul „de orbire” a celuilalt te poate pune și pe tine în dificultate!
Nici eu nu particip, ca stau in bucuresti, dar:
– cand virezi la stanga pentru a intra pe o strada secundara, arunca un ochi si in oglinda stanga. Astfel vei evita sa te trosneasca bizonii care depasesc coloana formata in spatele tau;
– daca iti sare un caine in fata, franeaza cat poti de tare, dar nu trage de volan. Risti sa te loveasca masina de pe banda vecina sau de pe contrasens si sa ajungeti impreuna pe trotuar, unde nu stii peste cine dai;
– la un impact frontal la 40 km / ora, incep sa ti se deplaseze organele interne. Pastreaza, deci, o viteza adecvata, ca sa nu risti sa-ti vezi rinichii jucand sarba cu ficatul.
Când intri dintr-o curba se decelerează pană la jumătatea acesteia, apoi, când treci de jumătate accelerează. Așa poți lua o curba chiar si cu o viteza puțin peste cea recomandata.
Pe suprafețe alunecoase, de exemplu gheață sau apa, nu folosi, in limita posibilităților, frâna, încetinește cu frana de motor. Daca trebuie totuși sa frânezi, fa-o ușor de tot. Daca rotile se blochează la o frana, învârte volanul in direcția in care rulează mașina.
Nu echipa mașină cu anvelope diferite pe fata si pe spate, ex all season + iarna, vei avea surpriză sa îți fuga spatele la o franba bușcă si sa te învârti pe sosea.
Din păcate ultimele 2 sfaturi sunt din propria experiență negfativa. Trăiască asigurarea Casco 🙂
Intotdeauna poarta centura de siguranta si cere pasagerilor sa o poarte.
Fi atent cand conduci. Mai atent ca un sofer de autobuz. El transporta niste necunoscuti. Tu iti duci familia, prietenii.
Nu te da teribilist cu impresia ca tu esti mai cu mot si tie nu ti se va intampla.
(Nu particip la concurs) În oraș, ochii să stea în egală măsură și pe trotuar, nu doar pe drum. Copiii sunt imprevizibili și te poți trezi oricând cu unul în față.
Înainte de virajul la dreapta, uită-te după bicicliști în oglinda dreaptă. Poate ai uitat că tocmai ai trecut de unul sau te-a ajuns din urmă.
Din perspectiva de motociclist:
Sfat 1: circula de parca toti vorbesc la telefon, nu au semnalizari, nu au oglinzi si tin neaparat sa te omoare.
Sfat 2: pentru taximetristii de la Nova care trag masina peste tine, desi nu nici macar ITP valabil nu au, sa ai un electrosoc in buzunar.
Sfat3 offtopic: Gropare, hai cu site-ul nou 😀
Sfat clasic: foloseste frana de motor la coborarea unei pante. Nicidecum sa nu ‘o scoti la liber’, nu te ajuta cu nimic.
Din ce am auzit recent, cu frana de motor consumi mai putin combustibil decat daca o scoti la liber, deoarece nu ajunge combustibil la injectoare.
Casca bine ochii in oglinzi inainte sa deschizi usa (sau inainte de a permite pasagerilor sa deschida usa).
Condu defensiv si nu incerca sa penalizezi pe toti bizonii din trafic, si poarta centura tot timpul.
1. Sa crezi cu tarie, dar sa NU conduci cu tarie. La bord.
Corolar:
2. La Cluj sa te duci numai cu trenul.
Evident, NU particip.
PS: daca se face concurs cu premii in tarie, particip. Cu trenul vin, sa n-avem vorbe.
Nu merge niciodată în paralel cu o altă mașină o bună bucată de timp ! Fii deștept, încetinește tu, lasă celălalt să te depășească și vezi-ți de drum !
sau
Nu ambala motorul pentru 5 m la semafor, oricum tot acolo vei ajunge și tu și cel care stă încolonat cu o mașină înaintea ta 😉
Cand esti pe motor si vrei sa depasesti ar fi recomandat sa:
1. o faci repede;
2. o faci cand nu vine alta masina din fata;
3. sa cauti sa-l privesti in ochi pe soferul masinii depasite in oglinda lui retrovizoare. Nu de alta, da poate ca nu stie ca esti acolo si trage de volan in timp ce se scobeste in nas si tu depasesti.
foloseste claxonul! e mai ieftin decat frana si uneori mai eficient. (daca nu rezolva problema, fii gata totusi sa franezi / virezi / accelerezi, de la caz la caz.)
When in doubt, always go slower! O sa-i enervezi la culme pe colegii de drum, dar macar nu omori pe nimeni.
Nu particip la concurs.
Cand esti la drum lung, plictisit/obosit, nu te uita prea lung la accidentul de pe contrasens.
S-ar putea ca soferul(intamplator bucurestean) din fata ta sa opreasca pe mijlocul drumului sa se uite. Si esti bun de plata.
Foloseste tot timpul centura de siguranta! Cred ca este cel mai bun sfat valabil pentru tara noastra.
Mie mi-a folosit tot timpul o chestie simplă și anume nu presupune niciodată nimic bun legat de ceilalți șoferi (că te vede, că te lasă să treci doar pentru că ai prioritate, că păstrează distanța regulamentară, că are bun simț, că orice ție ți se pare normal) forțează-te să gândești și-n locul lor.
daca lasi bizonul sa te depaseasca, exista riscul ca imediat dupa ce te-a depasit, sa calce frana! Deci atentie si la chestia asta…
Incetineste, frana de motor si tine piciorul deasupra franei inainte de o trecere de pietoni.
Nu te comporta la volan ca si cum circulatia pe drumul prublic ar fi un concurs cu premii, dar numai pentru cei care ajung primii 3. Si gandeste-te ca daca un alt sofer “intra in fata ta”, pentru tine si drumul tau asta nu inseamna nimic in realitate, nu devii mai putin barbat. Cel mai mult ajuta in trafic sa gandesti si pentru cei din jurul tau, nu numai pentru tine. Eu particip la concurs si chiar sunt liber vineri! Spor.
Cand esti la volan, beleste ochii sau belesti… buzunarul!
Pentru Pescarul Amator: Asa e, cand esti in oricare situatie in care nu ai acceleratia apasata, masina e in viteze si ambreiajul nu e calcat, consumul instant e 0 (nu intra carburant in injectoare).
Una din greselile frecvente la coborarea pantelor (in curba mai ales) e sa tii masina pe liber. nu numai ca ai consumul marit dar nici nu poti realiza frana de motor in caz de Doamne Fereste (si asta ma tot chinui sa ii explic lu’ tata…)
1. Nu duce nevasta posesoare de carnet de conducere cu masina! In caz de forta majora, pune-o pe bancheta din spate cu centura peste gura!
2. Soacra se transporta intotdeauna pe locul din fata dreapta, dupa ce in prealabil ai dezactivat airbag-ul!
3. Copii poti sa-i lasi liberi prin masina pentru distante scurte (de preferinta cand bagi masina in locul de parcare).
Lasand totul deoparte, nu condus defensiv mi-ar trebui mie ci:
1. aplicarea legilor pentru bizoni (folosind orice mijloace de proba, inclusiv TT): nesemnalizarea intentiilor (cea mai importanta chestie), incadrari aiurea, schimbat benzi aiurea, intors pe locuri interzise.
2. “Anger management” pentru mine… dupa ce vad 30-40 care incearca prin toate mijloacele sa fenteze o coada de Floresti-Cluj, imi piere tot calmul ardelenesc de care teoretic as beneficia….
NU particip si e prea tarliu oricum. Sfaturi insa as da 🙂
Stalpul din stanga fata, cel care desparte parbrizul de usa (:D) poate ascunde surpize. In functie de reglajul scaunului, ai sansa sa te pupi cu o masina de dimensiuni mai mici fara sa o vezi. La fel in cazul tecerilor de pietoni. La o anuma viteza, a ta si a pietonului in traversare, risti sa dai peste un om. De aceea e bine ca inainte de tecerile de pietoni sa iti schimbi putin pozitia, sa te apleci un pic in fata sau lateral, astfel incat sa acoperi unghiul mort.
Acelasi lucru la schimbatul benzilor si asiguratul din onglinzi. Intoarcerea capului dublata de o reajustare a pozitie te poate scuti de multe neplaceri.
Mersul pe autostrada se va face respectand regula fermoarului cu mentiunea ca tebuie sa vezi fata soferului masinii din fata in oglinda laterala. Daca nu o vezi, schimba urgent pozitia masinii ca inseamna ca esti in unghiul mort.
Pastreaza distanta de 3 secunde fata dde cel din fata.
Autostrada+viteza mare+coloana+ ploaie= NU. Daca ajungi in situatia asta fara sa vrei (te mai ajung unii din urma si mai ajungi si tu pe altii si se formeaza dop), deci in situatia asta iesi la prima iesire. Va fi un giratoriu in general unde te vei putea intoarce. NU reduce viteza in speranta ca vei fi depasit. Vei crea un dop in trafic in conditii de vizibilitate redusa si vei deveni tu insuti un pericol.
In cazul derapajului invatatura veche privind debreierea s-ar putea sa nu mai fie valabila. Daca masina e dotata cu sisteme electronice de antiderapaj recomandat este sa reduci cam un sfert din pedala si sa contrabrachezi FINUT rotile. Fara ESP si alte minuni ramane valabila debreierea.
Cei mai multi soferi adorm in jurul orei 05 am. Ceva legat de ceasul biologic. Daca poti ia o pauza intre 4 si 6 dimineata. E mai sigur asa.
hai, Drumuri bune
Felicitari castigatorilor!
Eu unul, incepator cu condusul (amator si in asta :D), pot extrage mutle sfaturi utile din aceste rubrici. Multumesc! 😉
Maaaaaaaa Lenți, maaaaaaaaaaaa. Da ce ai tu cu albaneziiii? Da-ti-ar Domnul numa’ AB in trafic! Na