Propoziţie adâncă: oraşul Cluj are şi bune, şi rele. Şi atâtea-s de bune alea rele, că 100.000 de studenti vin aici anual, ca la Mecca; ba chiar ştiu cel puţin doi englezi care s-or mutat aici în oraş cu căţel, cu purcel, definitiv. Dacă era un singur englez, sau un englez şi un scoţian, sau un englez şi un irlandez, era nasol; dar, fiind vorba depre doi englezi sadea, vă daţi seama cât de oraş meseriaş este Clujul.

Revenind cu picioarele pe pământ, existau în Cluj nişte chestii cu care luam mereu faţa oricărui oraş din România. De exemplu, servirea la birturi şi crâjme – de cele mai multe ori decentă. Sau oamenii de pe stradă, dacă ai nevoie de ceva (mai puţin de bani). Traficul, oricât de mult mă miaun eu, traficul e tolerabil, şi parcarea cu blocarea trotuarului sau a pistei de biciclişti e mai degrabă o excepţie, nu o regulă. Hrană bunicică şi, în linii mari, la preţuri bunicici (la catering, şaormerii, restaurante cu meniul zilei – cu 12-16 lei mănânci la prânz de-ţi crapă buricul). Vecini care ascultă manele – ce-i aia? Taximetriştii… na bun. Taximetriştii.

Până acum, oricine ajungea în oraş şi îmi cerea să-i spun “o firmă serioasă de taxi”, primea invariabil acelaşi răspuns: “Ia orice taxi de oriunde, în Cluj nu avem ţepari” “Pe buneee???” “Pe bune!”

Până acum. Până acum, când era vorba de taximetrişti, vorbeam cu relaxare. Ba chiar îmi şi bombam pieptul meu pectoral, de parcă era meritul meu că la noi în Cluj taximetriştii sunt chiar oameni, deşi uneori clienţii lor sunt măgari.

Peste weekend, aşa cum vă spuneam, am tras cu doamna gropărească o frumuseţe de city break în Roma, fără Gropărel, numa’ noi doi, ceea ce vă dorim şi dumneavoastră. Ajungem marţi seara cu bine pe aeroportul de la Cluj după aventuri despre care veţi citi aici pe bloagă, ieşim din Wizzair şi ne canalizăm trupurile spre ieşirea aeroportuară, apoi sărim spre taxiuri: doar era o ditamai coloană de taxiuri în faţa terminalului.

Dăm să sărim în cel mai la îndemână, şoferul ne zice:
– Bună seara, încă nu vă pot lua să mergem…
– Cum adică?
– Păi uitaţi, suntem o coloană; şi trebuie să plece prima dată maşinile din faţa mea, şi numai apoi eu.

Mă uit: într-adevăr, coloana taxiurilor era mărginită de nişte borne pe partea stângă, nişte stâlpişori, în aşa fel că nu puteau ieşi din rând. Maşinile stăteau în şir, ca în tunel. Nu e stress, îmi zic, mergem către prima maşină din şirul de taxiuri şi plecăm cu aia.

În mod normal, fauna taxiurilor din oraş e cam aceeaşi: Diesel, Pritax, Nova, Daniel… şi naiba le mai ştie mai care.

Primele trei taxiuri din şir – cele care blocau plecarea celorlalte – erau Student Taxi. Adică o firmă de genul ălora cu care nu ai chef să ai de-a face. Şoferii – nicăieri.

Student Taxi? Hmm, zic, nu-mi sună bine; haidem la următoarea maşină: un taxi Daniel.

Nimeni nici aici.

Mă uit în jur, văd un băiet ochelarist că se uită îndelung la noi, ca lasagna europeană de carne la poarta nouă.
– E maşina ta? îl întreb.
– Da.
– Păi şi ce stai acolo? Hai să mergem!

“Alt ardelean rapid ca salariul”, îmi zic.

Ficiorul se îndreaptă către noi mergînd în reluare, cu încetinitorul, în slow motion, încetuc.
– Şefu’… unde mergeţi?
– Ha? zic.
– Unde mergeţi?
– Floreşti, zic.
– E OK 60 de lei?
– HA???
– 60 de lei. Că io aici trebuie să plătesc staţionarea…
– Până în Floreşti costă 36 de lei, zic.
– Staţionarea…
– Băi! zic.

Tot sângele mi s-o urcat în urechi, nas, tâmple. Pentru că luni a reînceput postul Paştelui (pe care ştiţi că nu-l ratez în nici un an, cu tot ce presupune asta), în primele zile sunt exasperant de iritabil. Sunt un fariseu violent – şi sunt primul care recunoaşte asta.
– Bă! Păi tu îmi aduci Bucureştiu’ aici, la mine-n Cluj? Ce-nseamnă asta? Ce-i cu comportamentul ăsta de taximetrist bucureştean?

Numai în Bucureşti taximetriştii te întreabă unde mergi, cântărindu-te din ochi şi evaluînd cât pot scoate de pe târtiţa ta. Numai în Bucureşti se negociază tariful, pentru că ceasul are numai rol orientativ, şi nu ai cum să nu te arzi: ai accent de ardelean prost, eşti ajuns acolo după o noapte de mers cu trenul sau după ce ai aşteptat prin aeroport… Numai în Bucureşti te sui în taxi cu inima bubuind, strângînd la piept bagajul şi fiind în permanenţă pregătit de cafteală. Tu, provincial speriat de bombe (“în Bucureşti, TOŢI vor să te fure de bani! TOŢI…”) încerci să-ţi aperi portofelul nu neapărat pentru că ăia 10 de lei cu care te sărăceşte taximetristul sunt o avere, ci pentru că nu vrei să devii găină. Găina lui. Taximetristul bucureştean reprezintă primul duş al realităţii, primul ambasador al oraşului mare care vrea să te îngenuncheze, să te lovească peste dinţi cu bordurile lui şi apoi să te arunce afară, în fundul gol, înapoi în provincia aia din care ai venit. Nu contează că niciodată nu am avut probleme, personal, cu taximetriştii din Bucureşti, folclorul e mai puternic, răsună mai tare în mintea ta. Şi acum noi, oraşul cu cei mai cumsecade taximetriştri, urma să preluăm moda asta cu jecmănit turiştii? Încearcă să-i spui vreunui clujean că oraşul lui a devenit ca Bucureştiul, e-n stare să te strângă de gât, insultă mai mare nu cred că se poate născoci.

Şoferul nonşalant vede că nu are cu cine, aşa că se întoarce către Sosiri căutînd o altă găină. Scot telefonul şi îi fac o poză la număr. Ostentativ. Iaca, ăsta e numărul maşinii Taxi Daniel care îmi cerea tarif dublu duminică seara, la “Consiliul Judeţean Cluj. Aeroportul Internaţional Cluj-Napoca” (nu ştiu voi, dar pe mine mă buşeşte râsul când zic titulatura asta) pe la ora 23:30:

photo(1)

Mă pregăteam de ceva ambuscadă, sincer. Să sară la jugulară tinerelul ăla ochelarist. Eram cu pumnii încleştaţi. Lângă noi se plimba o poliţistă, vădit încurcată de situaţie, dar evita contactul vizual direct, totuşi se uita pe furiş cu coada ochiului la Groparu cum face poze la taxiuri.

Nievasta mă trage afară din aeroport, unde chemăm un Nova. Nova care, deşi aveau două maşini parcate în afara “Aeroportului Internaţional, Consiliul Judeţean Cluj”, ne aduce o maşină în 6 minute. Asta e. Oare şi şoferii ei veniseră la ciupeală? I-am chemat la noi, când s-au apropiat i-am întrebat dacă sunt veniţi la comandă, au zis că nu, le-am răspuns că nu mă pot sui în maşină dacă am făcut deja comandă la colegii lor, iar ei s-au evaporat. Probabil nu anunţaseră disperceratul că erau la vânătoare.

Bun. Amu îmi întreb şi eu autorităţile locale:
1. De ce s-a făcut bariera aceea de stâlpi pe partea stângă a coloanei de taxiuri, la ieşirea din terminal? Cine a făcut-o nu s-a prins că o singură maşină în capul şirului blochează întreg rândul de taxiuri?
2. Prin ce concurs de împrejurări primele trei maşini care practică un tarif mai mare pe km decât restul firmelor din Cluj (dacă nu ştiaţi, la Cluj există singur unic; nu ştiu cealaltă firmă cum de reuşeşte să funcţioneze cu tarif mai mare decât cel stabilit de Camera Judeţeană a Taximetriştilor) sunt în capul şirului, blocînd întreg şirul de taxiuri?
3. Oare nu îi pasă chiar nimănui că principala poartă de acces în municipiu, recte Aeroportul, este viciată de rechini, taximetrişti care practică un tarif mărit celui stabilit de Camera Judeţeană a Taximetriştilor, fără a oferi chitanţă în acest sens? Oare cum se simte un investitor englez sau italian care ajunge în “Aeroportul Internaţional, Consiliul Judeţean Cluj” şi este jefuit de un asemenea specimen, fără să primească bon? Totul pentru 2-3 euro?
4. Mai ştiţi cazul japonezei din Otopeni? Au luat autorităţile în calcul vreun plan pentru a se evita aşa ceva la Cluj?

 

 

Written by Groparu Nemernic

Nascut din spermatozoizi campioni... cred.

This article has 69 comments

  1. ady Reply

    buna,
    nici eu nu sunt de acord cu gardul de la aeroport, sa aleg prima masina , care poate fi un logan vechi si jegos, sau as putea lua un passat sau audi. Daca in momentul cand te urci in taxiu spui ca iti trebie bon fiscal nu se risca nimeni sa te jecmaneasca.

  2. Mario Reply

    Noh, cum zic si restul: reclamatie!

    Dar la treaba cu sirul nu cred ca trebuie sa ne suparam prea tare. E de bun simt. Cel care vine mai tarziu e impiedicat sa se puna in fata. Se impune o ordine ptr toti taximetristii.

  3. Mihai Reply

    hehehe, citesc si zambesc…. Am patit ceva simiar la gara ferovioara din Praga (Praha hlavní nádraží). Prima data mi-a cerut un tarif dublu si i-am raspuns un sec Ne ne, this si too expesive, I know the prices from internet :). Si el mi-a zis…half price, half price! :)) pret care era foarte foarte usor peste pretul de lista, adica decent.

  4. Ioana Reply

    Problema mare e, că nu e un caz singular. Am pățit-o săptămâna trecută tot cu un domn taximeTRIST de la Taxi Daniel. Ies, mândră de kaloriile și e-urile ca la mama acasă, pe care le-am savurat la MCDonalds 😳 (Mihai Viteazu) și mă urc în primul taxi pe care l-am vazut. Ca o studentă ce sunt, îi spun domnului „B.P.Hasdeu” (cu mentiunea că drumul ăsta îl fac de cel puțin 2x pe săptămână cu taxiul. Să vezi și să nu crezi, că, înloc s-o ia pe lângă Raiffeisen, să iasă pe lângă Olympus, domnul începe o conversație agitată la telefon cu soția și mă poartă o tură pe Croitorilor și o tură pe lângă catedrală. Exasperată de atitudinea dânsului îl întreb dacă a înțeles destinația, reproșându-i că m-a purtat pe la mama naibii. După o scuză penibilă „Din cauza telefonului, m-am derutat” (am citat din domnul taximeTRIST), i-am explicat cât de ușor pot să sun la protecția consumatorului… Am ajuns la destinație, n-am plătit și i-am sugerat domnului să nu mai încerce astfel de șiretenii, nici măcar cu studentele, că poate nu-s de 2 zile venite în metropolă…

  5. gicu Reply

    D-le blogger,dupa atitudinea care ati avut-o in momentul contactarii taximetristul sa va para bine ca nu ati primit suturi in fund. Va spun sincer ca si eu va refuzam cursa sau va ceream un tarif mult mai mare decat cel real pentru a va invata sa va comportati civilizat in relatiile cu semenii dumneavoastra…Nu am de impartit nimic ,nu sunt taximetrist ,dar am avut ,,ghinionul” sa fiu de fata si sa trag concluzii,intrebandu-ma intr-un final :de unde atata tupeu?.Respecte

  6. Groparu Nemernic Reply

    @ domnule gicu, de obice sunt un individ foarte calm si e nevoie de ceva cu adevarat serios ca sa ma scoata din pepeni. Dar cand vezi ca 20 de soferi de taximetristi se uita la tine ca la sunca si asteapta sa mergi tu la ei ca sa negocieze cu tine tariful, in timp ce masinile lor blocheaza sirul, in asteptarea fraierilor, cred ca imi permit sa fiu autoritar si sa nu cedez santajului.
    Ati fost de fata? In ce calitate, de client “jumulibil”? Daca va face placere sa fiti asa, va inteleg atitudinea de “suturi in fund”. Eu, unul, imi doresc servicii adevarate, asa cum sunt in afara aeroportului, acolo unde nu cred ca am intalnit un taximetrist lichea in ultimii… 5 ani? Poate chiar mai mult. Si pentru serviciile astea sunt gata sa ma bat cu orice autoritate.

  7. buna' din deal Reply

    o chestie foarte simplu de rezolvat, te uiti la nr de masina, depui o reclamatie la primarie si cu inca doi clienti se comporta la fel iar a 3 a oara isi i-a adio de la autorizatie. Degeaba scrii, povesti auzim zilnic. RECLAMATIE LA PRIMARIE. Deci nu ezitati 3 reclamatii=autorizatie suspendata=un imputit in minus.

  8. ciprian dascal Reply

    😛 vai de voi……… daca stiti atatea si sunteti asa de tari in clanta…..cum de fiecare taximetrist care va prinde va arde 😉

  9. ciprian dascal Reply

    pt 1,79 cat e km taximetristul trebuie sa suporte miros vostru de transpiratie….ca doar veniti de la drum…..ce ati vrea sa va dea cu parfum si sa va duca gratis?mai putorilor care sunteti…mergeti in……exemplu germania sa va ia aia 2,5 euro pe km,sa vedem atunci ce ziceti? ca aia daca ai bagaje mai decartezi un euro…daca vrei sa fumezi mai sari din 2 euro….aia e taximetrie nu aici…..vine taranu de moldovean din italia de la constructii si vrea sa fie respectat dar sosetele lui put din pantofi…….de pantalonii de trening nu mai spun……ca ei asa umbla…..pantaloni de trening si pantofi

  10. ciprian dascal Reply

    taximetristii care stau la bariera aeroportului fac asta doar sa nu plateasca taxa de parcare…..care e total aiurea stabilita…..referitor la student taxi …..aveti dreptate rechinii din gara si aeroport acuma au dispecerat cu numere la care nu raspunde nimeni….iar speed taxi…isi desfasoara activitatea doar in floresti…..in mod legal…….daca va urcati in speed taxi din alta locatie puteti sa nu-i platiti cursa….nu au ce sa faca

  11. daniel Reply

    bani pt stationare se solicita si in alte parti ale lumii…de exemplu, Bangkok.

    ma rog, acolo e de inteles.
    orasul este imens.numarul turistilor sau al celor care utilizeaza aeroportul Suvarnabhumi este in jur de 50 milioane anual.

    sunt o gramada de taxiuri acolo..si nu e chiar placut sa stai minute in sir pana iti vin clientii.

    la fel,cam peste tot se obisnuieste sa se ia primul taxi din rand…ca asa e corect.

    important e ca tarifele sa fie respectate.

  12. Oarecare Reply

    Parcarea pe pista de biciclete este o exceptie, nu o regula? Circula mai des pe Eroilor si-o sa vezi zilnic masini parcate, uneori aceleasi, acolo unde nu le e locul. De parca nu le ajunge spatiul rezervat, trebuie sa se suie si pe pista cu botul masinii, iar daca ai “norocul” sa fii cu bicicleta, ocolesti, bineinteles, ca asa e civilizatia in Cluj-Napoca. Si nu, nu sunt mitici, melteni, regateni, sunt ardeleni, clujeni chiar.

  13. haha Reply

    Cluj e un oras mult mai sarac, necivilizat si mitocan decat Bucuresti !

    Uitati-va oameni buni la autorul acestui blog: in loc sa faca o plangere la ANAF sau la primarie sau la politie, si astfel sa contribuie cu ceva la imbunatatirea situatiei orasului sau… el ce face ?

    Pai el tipa pe internet ca e victima si asteapta ca altul sa munceasca in locul lui, in timp ce face trafic si bani de pe urma celor ce ii citesc articolele !

  14. Dan Rotariu Reply

    Din nefericire si aici am facut cunostinta cu aceasi complet nejustificata superioritate afisata a unor ardeleni fata de alti romani. E adevarat ca nu e opinia ardelenilor destepti care s-au plimbat destul prin tara asta ca sa constintizeze ca nu exista diferente intre romani. Muncitorul din constructii e la fel, indiferent de zona, iar taximetristul – tot indiferent de zona – are ca tinta profitul ca orice capitalist. E bine ca a aflat si autorul sper sa afle si taximetristul care desi pariez ca e maxim a doua generatie la oras vorbeste despre moldovean ca e taran. Da, nu e rusine sa fii taran, mai rau e sa nu te vezi in oglinda inainte de a vorbi de altul. Alt “superior” viseaza sa aiba ca taxiuri Rolls-uri cand el nu are probabil bani decat de SH.

Leave a Comment

Your email address will not be published.