Trecerea de la cutie manuală la cutie automată nu e chiar așa de ușoară
Mergeam în delegație în Elveția, trei IT-iști de la Cluj păliți în cap de căldura din Milano, unde aterizasem și de unde trebuia să închiriem mașina care să ne ducă în sudul țării cantoanelor: orașul comoară de tezaur nu are linie directă cu patria ciocolății de aur (avem însă prețuri de Dubai la locuințe, că așa e când tragi paiul scurt).
Mașina pe care firma de închiriere ne-o oferise avea o tăietură ca de brișcă la un cauciuc, lucru descoperit imediat de românii cei ageri învățați să nu aibă încredere în nimeni, niciodată din spațiul Schengen. Cealaltă variantă pe care ne-au propus-o era un Alfa Romeo Giuletta cu cutie automată, și instant ne-au trecut nădușelile.
Colegul mai îndrăzneț ridică din umeri și zice: la naiba, o conduc eu. Cam la fel de sinucigaș, mă pun pe locul din dreapta (locul soacrei, cum zic ungurii) și purcedem.
Ajungem cu bine la destinație, colegul laudă mașina și cutia automată, așa că la întoarcere îmi iau inima-n dinți și îi spun că vreau și eu să o conduc. Vreo 300 km pe autostradă, deci vreo 3 ore de mers, cu tot cu vamă.
Și, la intrarea înapoi în Italia, Groparu uitic și sigur pe sine trebuie să pună frână, și pentru asta apasă din reflex ceea ce credea el că e ambreiajul ca să treacă în viteză inferioară – ambreiaj care la cutie automată nu există.
Și când a pus mașina aia o frână supărată ruptă din Fast and Furious, era să ieșim toți prin parbriz și să trecem vama pe calea aerului!
Și așa de reci au fost transpirațiile pe care le-am experimentat, că și acum mi se întăresc sfârcurile când îmi amintesc.
Și-mi amintesc asta pentru că autoarea urâtului accident soldat cu două victime de la București pățise ca mine, făcuse trecerea pe mașină cu cutie automată și ea zice că s-a pierdut printre pedale. Habar n-am care a fost cauza, nu scriu asta ca să o apăr sau ceva, ci numai ca să vă reamintesc, părintește, să aveți de grijă, măi copii.
Și să puneți copiii în scaun special de mașină, că s-a dus și un prunc de 6 luni în weekendul ăsta pentru că era ținut în brațe, nu era pus în scaun, cum zice legea. Serios, e 150 lei un scaun de mașină second, dacă e pân-acolo, n-are rost să riscați.
Ooooo, daa! Cunosc, nimic nu se compară cu senzația de a apăsa frana cu piciorul stîng. Dacă n-ai centura pusă ajungi instant cu pieptul în volan și claxonezi. Ca mine.
Cel mai bine e să uiți că ai piciorul stîng. Știu pe cineva care și-a legat piciorul de scaun…
Faza e că la mașina mea frâna era setată mai jos… și când am apăsat o dată, obișnuit cu a mea, zici că eram pe montagne russe care lovește un stol de dinozauri.
am condus si eu si electrica si automata si cutia masinii mele personale e manuala
am inchiriat cred ca zeci de masini si multe aveau automata dar niciodata nu am patit asta
nici faza aia cu piciorul stang
frate, pedala aia e mereu acolo, reflexul e mereu sa apesi in acelasi loc
nu inteleg ce mare scofala
ok, e uneori putin ciudat la inceput dar poti sa exersezi un pic niste frane acceleratii etc
Pe mine m-a prins Corona in Germania (lucrand pt o firma acolo, 2 saptamani on-site, 2 la mine acasa, samd).
Ca de obicei, am mers cu avionul, lejer, fara batai de cap.
Doar ca atunci cand au zis ca inchid granitele – drama kicked in.
Nu am mai avut zboruri, curse de bus sau tren….
Si cum sa ajung eu inapoi in the-land-of-pivo ?
Am reusit printr-un noroc fenomenal, sa gasesc o masina la rental (cu numere de CZ) care era abandonata acolo de peste 1 luna si nimeni sa o duca inapoi.
Mi-au dat-o aproape moca, cu unica conditie sa plec in secunda aia, ceea ce am si facut (cu hainele de pe mine si laptop-ul – restul de lucruri fiind lasate pt urmatoarele 5 luni in apartamentul pe care l-am platit fara sa pot sa ma intorc in el…in fine, asta e alta poveste).
Masina in cauza era un Kia Rio, benzina, 3 pistoane si cutie automata….
Well, tinand cont ca veneam de pe o japoneza cu cateva sute de cai, benzinara, manuala….a fost interesant drumul inapoi.
Slava Domnului, am ajuns bine, am trecut granita in ultima secunda….si am predat masina inapoi la rental fara probleme.
Un drum de 7-8 ore (DE – CZ), unde scoteam un consum de ~6-7% in conditii normale, de data asta l-am facut in 6 ore, 3 opriri de alimentare si un consum de 19%.
Plus muscatul din volan, pana m-am obisnuit cu automata.
Am zis ca a fost prima oara in viata cand m-am dat cu automata ?
Intr-o iarna aveam niste bocanci mai latareti asa. Duamne ce frane mai puneam cand se mai intampla sa ciupesc cu un centimetru de bocanc si frana odata cu ambreiajul.
Incepusem sa ma obisnuiesc si chiar nu imi mai displacea :))
Masinilor din spate nu prea 🙂
Am muscat si eu volanul la prima experienta cu automata. In sens invers am imaginea unui coleg american facut expat in Ro acum vreo 15 ani si caruia firma i-o dat o manuala, ca automate nu erau in inventar. A platit omul vreo doua sedinte cu un instructor auto ca sa invete sa mestece in cutie, ca singur nu i-a iesit neam.
Dar sa revin la ce aveam in cap: lu’ tanti aia de care pomenesti i-au iesit “rezultatele la analize” intre timp. Avea 0,67 la mie alcoolemia la 3 ore dupa tragedie, Nu exista circumstante atenuante pentru asta in veci.
Las si eu o intrebare in eterul internetului. De ce daca faci scoala pe masina automata si obtii categoria B automata nu poti conduce masina cu cutie de viteza manuala pana nu faci din nou scoala pentru categoria B, iar invers este posibil?
Pt ca se presupune ca venind de pe cutie manuala esti mai pregatit 😂 zic si eu asa… Sa ma aflu in treaba
In unele tari (ex. Canada si unele state din SUA) asa e. La noi nu exista constrangerea asta.
Eu am un Stepway cu cutie robotizata. In primele zile mai ca-mi venea sa-mi leg talpa piciorului stang cu curele. Acum, dupa 2 ani si 45k km parcursi doar pe masina asta, cu greu m-as intoarce la cutie manuala, chiar daca am condus manuale inca din 1999.