Acum câteva zile, vă rugam să-mi daţi idei de mic dejun. Păi fraţilor, dacă aşa de multă lume mănâncă în România, apăi cine mai şi munceşte?

Lăsînd bancurile de marţi dimineaţa să aştepte ziua de vineri, le-am citit, le-am savurat şi de abia aştept să le pun în practică, una după cealălaltă (aţi ghicit, pe nevastă-mea nu o interesează câtă vreme ea mănâncă o cană de lapte cu cereale toată săptămâna). Între timp, am discutat şi cu doamna doctor Ioana Dima, medic specialist în diabet, nutriție și boli metabolice, care duce mai departe bătălia cu anti-diabetul împreună cu complete-life.ro.

Aşadar, pentru a nu avea probleme cu boala aceea care-i va face pe prieteni să glumească “Ştiam eu că eşti un băiat de zahăr, bă! Hai, mai dă o bere, doar nu credeai că glumele-s gratis!”, ar fi bine să (staţi un pic să redevin serios):

  • Băgaţi multe fructe şi legume – măcar de 5 ori pe zi (NU distilate de fructe, Gropare!)
  • Băgaţi peşte la greu, iar o dată pe săptămână consumaţi peşte oceanic gras (mujdeiul face minuni)
  • Reduceţi grăsimile saturate şi zahărul, plus sare să nu băgaţi ma mult de 5g/zi (adică o linguriţă)
  • Mişcare, mai multă mişcare! Şi apă (chiar dimineaţa puteţi băga o cană de apă la temperatura camerei sau chiar uşor călduţă, dar să aveţi o toaletă prin apropiere; sfat gropăresc de milioane)
  • Nu săriţi micul dejun. NUNUNU. Deci nu.
    03
  • Alegeţi lactate degresate sau semidegresate (telemeaua de Sibiu, sper, face excepţie)
  • Consumaţi proteine de calitate, adică fructe de mare, peşte, carne slaba, ouă, leguminoase (mazăre, fasole, linte, etc.)

La fel de important:

  • Citiţi etichetele produselor! Şi câte o carte, când apucaţi
  • Mişcare. Da. Gropare, aici ai sfeclit-o
  • Nu băgaţi în burtă ca porcii
    07
  • Evitaţi alimentele care conţin grăsimi şi zahăr
  • Reduceţi consumul alimentelor care conţin cereale rafinate, cum ar fi anumite tipuri de cereale pentru micul dejun, batoane cu cereale, mai ales dacă conţin şi adaos de zahăr şi sare;

OK, amu mă iertaţi, dar dacă doamna nutriţionist spune asta… hmmm… eu…

  • Dacă obişnuiţi să consumaţi alcool, trebuie să fiţi moderaţi – maxim o băutură/zi pentru femei şi 2 băuturi/zi pentru bărbaţi ( o băutură = 350ml bere sau 150ml vin, 45ml tărie).

Cu inima pustiită, permiteţi-mi să mă duc să ronţăi un baton cu broccoli şi spanac, moartea diabetului.

PS: Mai multe informaţii despre cum să mănânci sănătos, aşa cum vă spuneam, puteţi găsi la complete-life.ro.

Sfat 1 Sfat 2 Sfat 3 Sfat 4 Sfat 5 Sfaturi

 

Written by Groparu Nemernic

Nascut din spermatozoizi campioni... cred.

This article has 14 comments

  1. eftimie Reply

    Două rețete de pâine cu semințe acum, la nici 3500 de ani de la inventarea morii arată cât de înapoiați suntem ca nație.

  2. Marian S Reply

    Pentru @ eftimie: Nu e chiar aşa. O gospodină încerca să facă pâine şi a scăpat în aluat seminţele pe care le spărgea între timp. Între dinţi. S-a speriat când şi-a dat seama (ulterior, pentru că nu văzuse la timp) dar, întrucât bărba-su` a apreciat ideea (mergea cu bere) a publicat reţeta în reviste de specialitate şi a ajuns milionară. 😯
    PS: sper că nu-mi văd povestea în timesnewroman, da? :mrgreen: Sau se lasă cu consum simultan de bere, zic. 🙄

  3. Marian S Reply

    Iar acum varianta serioasă.
    Toată stima şi respectul pentru specialişti. Să-mi permiteţi, însă, să îi contrazic un pic. Lăsati-le încolo de diete, care de care mai exotice şi aiuristice. Mâncaţi DE TOATE (da, chiar şi şaorma cu de toate) dar în cantităţi mai mici. Cum am descoperit minunea asta?
    Păi eram la masă într-o dimineaţă. şi băgam în mine ca într-o cantină (recunosc, asta cu micul dejun copios o respect, dar o ştiu încă de la tata). Şi sună telefonul şi mă duc să vorbesc. Şi mă întorc la masă constatând… că eram sătul. Foarte sătul.
    Explicaţia e dată tot de specialisti şi sunt de acord cu ea. Avem tendinţa să ne grăbim. Stomacul NU are timp să proceseze rapid, nu apare senzaţia de saţietate la timp şi băgăm în noi mai mult decât trebuie. E foarte simplu.
    Aşa că lăsaţi-le dracului de fast-food şi toată cultura nutriţională care vine odată de ele. Mai ales graba. Daţi-le dracului de termene şi clienţi şi şefi care sună exact în pauza de masă. Cei cu mai mulţi ani în buletin şi care au făcut armata să-şi reamintească: nici măcar în armată nu avea voie nimeni să te deranjeze de la masă. Mă rog, poate doar o bombă picată între mese, dar n-a fost cazul, Doamne ajută.
    Părerea mea. 😯

  4. Piefigii Reply

    O lingura de miere pe burta goala,o cafea si o alta lingura de miere cu nuca si ghimbir…asta e micul meu dejun si inca sunt viu

  5. alexnicolae Reply

    Ziua are 24 ore, daca mancam la 12, 18,22 inseamna ca avem 14 ore intre cina si mic dejun si doar 4 ore intre mesele ”principale”. E mai usor de explicat importanta micului dejun in ideea sa imparti mesele cat de cat egal pe la 6-10 ore interval. Micul dejun pe la 6-7, pranzul pe la 13-14, cina pe la 21-22. Bunicii aveau micul dejun la 4-5 dimineata, apoi la 10, la 15 si la 19. Imparteau in 4 cu programul de somn\activitate decalat – trezitul mult mai repede.

  6. Bula Reply

    🙄
    Io ma mut la bunicu’ la tara s’oi manca ce manca si el – la 92 ani !
    Nu de alta, da’ nutritionista din vecin a murit saraca acu’ doi ani de boala urata, la burtica 🙁

    Asa ca, mai bine prefer o palincuta de prune si o daraba de slana de cat mangoa intinsa pe seminte si lapte preparat din nush ce “plante” si prafuri – in ochi !
    👿

  7. alexnicolae Reply

    Cu slanina – pana acum cativa ani erau mai raspandite rasele de porci “primitive” cu nivel scazut de productivitate dar si cu nivel scazut de colesterol. Deci ai grija numai ce fel de slanina mananci – Bazna, Mangalita ceva de genul asta! 🙂

  8. Bubu Reply

    Gropare lactate degresate… Serios?! Asta e nutritionist? Mai bine bag o felie de telemea de Sibiu decat lactate degresate.

  9. Catalin Reply

    Prefer shaorma la mic dejun pentru ca am timp toata ziua sa ard grasimile din ea. Daca te iei dupa acesti nutritionisti ajunge de 2 ori mai repede la groapa.

Leave a Comment

Your email address will not be published.