In Cluj-Napoca, sunt, taxiuri. Nu eu sunt, ci ele e.

In Catavencu zicea careva care o venit la Cluj că l-o mirosit taximetristu’ ca e Mitic, si nu s-o lasat pana nu i-o dat restu’ pana la ultimu leuţ: trebuia să-i arate Miticului cât de cinstiţi suntem noi, arghelenii (zicea ziaristu’: is convins ca intre ei isi fura si saliva din gura, da’ mie, fiind Mitic, trebuia sa-mi dea o lectie de corectitudine habsburgica!)

Taximetristii stiu tot. Io am zis de la bun inceput ca vreau o tara pe care sa o conduca taximetristii, finca astia au toate raspunsurile. Ba chiar, atunci cand o venit Bobby si Adi la nunta Crivaţului, taximetristu’ le-a zis verde-n faţă de la obraz că el nu mai concepe o Românie nefederală, şi că bloggerilor Bobby si Adi ar trebui să li se ceară vize de intrare in Ardeal. Iar Ciutacului, care venise sa-i năşească pe Crivaţi, taximetristul, după ce s-a codit cât s-a codit, i-a pus întrebarea, recunoscându-l: “Ce-aveţi, dom’ne, cu dom’ preşedinte?”

Dar nu despre asta e vorba. Este vorba despre faptul că primăria Cluj-Napoca, în imensa ei înţelepciune, a reglementat taximetria de a luat-o naiba:

– a limitat numărul taximetriştilor în aşa hal că dacă îţi trebuie o maşină când plouă afară trebuie să aştepţi cel puţin două etape până se găseşte ceva liber;
– a impus folosirea aceloraşi aparate de marcat;
– a impus vopsirea tuturor maşinilor în galben;
– a acceptat ca toate firmele să aplice acelaşi tarif, ca într-o economie de piaţă viguroasă (mai puţin rechinii)
– ultima găselniţă, a impus ca toate siglele de taxi să fie colorate la fel, ca să nu se mai facă diferenţiere.

Hai ca reglementarile astea le mai inteleg, cu exceptia primelor 4; da’ sa impui ca toate siglele de taxi sa fie uniforme, indiferent de firma, mi se pare o idee DecebalTraianRemeseasca!

Daca tot e sa recomandam Primariei sa reglementeze si mai rafinat activitatea de taximetrie, atunci ar fi bine ca:

– toate taxiurile să fie acelasi model de maşină, din acelaşi an, cu acelaşi număr de kilometri şi banchetă din spate tăiată cu aceeaşi brişcă;
– toate taxiurile să fie conduse de acelaşi taximetrist, cu aceeaşi ceafă bulgărească şi cu acelaşi maieu maroniu şi aceeaşi păreche de şlapi cu ciorapi purtaţi vara;
– în toate taxiurile să cânte aceeaşi manea;
– toţi şoferii de taxi să deie clanţă, scuzaţi expresia, la aceeaşi cinteză de pe Calea Turzii (pentru ne-clujeni: Calea Turzii este un fel de Red Light Dick-strict al Clujului);
– toate telefoanele de taximetrist să aibe aceleaşi manele ca rington, pe care să le lase să cânte la fel de mult timp înainte de a răspunde, ca să nu mai ştie clientul ce îl enervează mai tare, manelele din telefon, manelele din casetofonul cu sidi sau purecii din staţie;
– toate staţiile de taximetrist să fie date la maxim, ca să îţi răsune în urechi aceiaşi paraziţi şi noaptea, când te culci sau – după caz – dormi; pe aceste staţii, şoferii să îşi divulge unu’ altuia în gura mare experienţele avute pe Calea Turzii cu aceeaşi cinteză, ca să te umple de ruşine când o conduci pe mama logodnicei la gară în taxi;
– toţi şoferii să fie regulamentar la fel de nebărbieriţi şi să înjure cu aceleaşi înjurături pe aceiaşi guvernanţi şi să poarte, în acest timp, aceleaşi icoane de la Mănăstirea Nicula pe bord, la vedere.

Written by Groparu Nemernic

Nascut din spermatozoizi campioni... cred.

This article has 19 comments

  1. hadean Reply

    Bag samă că la Cluj Napoca să militază (ba să şi lucrează) pântru Taximetrul Unic. Ioi, nu vreu să mă gândesc ce bătaie-i la uşa lui când ploaie afară (nu, înîuntru no ploaie de tata asta).Şi apoi, după ce să atinje acest deziderat al primăriei, să face şcoală de taximetrişti cum să face şcoală de majordomi în anglia numa că invers, în loc să-i înveţă bune maniere îi învaţă să suduie de morţââ cui vre ii şi în loc de lecţii de şoferie fac lecţii de tamponare. Şi când îi gata şcoala, tăţ taximetriştii fac poştă Taxiu Unic, adică ii să schimbă, numa iel rămâne. No, aş putea continua cu utopia asta da cre că taximetria mă paşte dacă nu mă duc să lucru un pic. Nu mult, num aşa, la derută. Că vini vorba, nu ştiţ un job în Cluj?

  2. marz Reply

    Las, că după ce primeşti permisul de călcat pietonii (nu în sensul galinaceelor, ci cu masina) aflaţi pe carosabil în afara locurilor special marcate pentru traversare, o să îi privesti cu alţi ochi… pe ei, pe taximetrişti.
    Mie, spre exemplu, de fiecare data când îi văd opriţi pe marginea drumului – în sensul de unde li se învârtoşează ştrumeleagul – îmi vine să fac pe vântul divin (sau kamikaze, pentru cititorii japonezi).

  3. mosh Califar Reply

    Compania ” DobiBoc Taxi ” 🙂 Oh, mea culpa ,acu’ vazui ca numele primarului par-avion era tabu…Las’ ca vine Champions League si o sa aveti alt subiect de mandrie patriotica.

  4. Dani Mocanu Reply

    Corectie pentru Bucuresti:
    – sa fie toti taximetristii din acelasi trib de rromi;
    – sa aibe bara din fata patat de sangele aceluiasi maidanez;
    – sa refuze cu totii drumurile pana’n Dristor la ora 3 noaptea (f***-le muma-n c**)

  5. Basty Reply

    Stimate Gropar, ideea nu e ca-s prea putin taximetristi reglementati. Ideea e ca-s foarte multi ( prea multi, daca ma intrebi pe mine ) dar nu ies pe traseu decat noaptea, cand e tariful maxim.

  6. Andrei Reply

    Stii faza aia ca te intreaba unu ce taxiuri sa iau in orash? Io iam zis ca oricare da sa scrie ceva firma, sa nu scrie numa taxi… si numa ieri am observat marea schimbarea 😐

  7. Mioritsa Reply

    Eu am o simpatie maaare pentru taximetristi clujeni, pe care am capatat-o abia dupa ce m-am mutat in Bucuresti. Am descoperit acolo cu oroare, ca teximetristii sunt o specie de mercenar-bijnitar (nu chiar toti, Doamne-ajuta….), care asteapta un bacsis de aproximativ 20-25.000, pe care daca nu-l primesc, striga dupa tine “Daca stiam nici nu va luaaaam!”. Daca nu ai bani marunti, se fac ca nu au rest, au o dispozitie oribila, si in general au un aer de delicvent care stie cum sa stoarca un ban in plus de la client … mai ales daca are accent de Ardeal.

    Apropo de miscarea de unificare a taxiurilor … sa va zic cum e in Londra. Un singur tip de masina (care nu e de vanzare pe piata, e folosita doar pt taximetrie, si arata arhaic, dar misto si e super incapatoare), de o singura culoare (neagra, fara exceptie). Ca sa devii taximetristi trebuie sa studiezi 34 (!) de luni si sa treci aproximativ 12 examene, in urma carora obtii “The Knowledge” (suna ca un ritual de obtinere a certificatului de Mason, dar chiar asta e denumirea oficiala). Examenul asta se pare ca e cel mai greu din lume in domeniul taximetriei si regulamentul asta a fost infiinta prin 1800 si ceva, dar inca mai e in vigoare. Si asta in ciuda faptului ca toate taxiurile au SatNav si in principiu s-ar putea descurca si fara The Knowledge…

    Astea fiind spuse, n-am luat taxiul decat de 2 ori, ca era urgenta-urgenta si nu plateam eu. E atat de scump incat daca nu esti Kate Moss, Amy Winehouse sau angajat de banca, nu-ti prea arde. Partea cu angajatii bancilor insa nu stiu cat o sa mai dureze, ca au cam sfeclit-o bancile pe aici…haha…

    Deci in concluzie tot taximetristi de Cluj sunt cei mai tari!

  8. Basty Reply

    Pupa-i-ar tata de destoinici şi viteji ! Să-i văd eu pe toţi dând 12 examene printre care şi cel de igienă corporală !

  9. hadean Reply

    12 teste? apoi aci îs bucuroşi dacă trec de crash test…
    iară miortză fata noastă, sa stii tu că la london ezistă şi taxie din acelea un pic mai leznă, că alea de care zâci tu ezistă da-s de clasă superioară.oricum, au numa două feluri.adică alea negre care arată de pă vremea lu pazvanti şi alealalte. norocu tău că n-ai plătit, oricum.

  10. Andreea Reply

    @Groparu: completare:

    – sa aiba toti acelasi miros de imputit+huse nespalate de mii de ani
    – sa le miroasa la toti gura ingrozitor (asa cum i-o mirosit la un taximetrist gura odata de am crezut ca face competitie cu airfresher-u agatat de bord- de fapt castigase ca nu mai miroseam altceva… 🙁 );
    – sa fumeze toti cu geamu inchis (mama lor de cretini) si sa nu te intrebe daca “fa, ti-i curent???”
    – sa te duca mereu pe cel mai lung traseu posibil 🙂

    PS: aceste exemple sunt experiente din relatia speciala pe care o am cu acesti “amarati ai soartei” cum le place lor sa spuna… 🙂

    @Mioritsa: n-o sa uit veci cand am ajuns in Aeroportul din Bucuresti noaptea la 12:00 si am iesit de la bagaje si erau vreo 5 mahari tip “criminal in serie” care te ocheau si mai ca nu te tarau de par la ei la masina “Undhe mergeti domnishora???” Ioi tulai ca am crezut ca dau in balbaiala….si acuma am fiori la cat mi-ar fi cerut pana in Berceni…. 🙂

  11. IepurasulAtomic Reply

    Cre’ c-au pus in practica astia treaba cu ceafa de scafandru bulgar. Am luat un taxi mai devreme si-am incercat sa intru si eu in vorba cu nenea, sa-l intreb cum e treaba cu schimbarea asta…Cre’ ca si un cimpanzeu spunea mai multe :). Da’ avea ochelari Dolce&Gabana, fake, evident. Poate de aia nu putea sa schimbe povesti cu unu’ ca mine :).

  12. UnCopilutz Reply

    Câteva corecturi, dacă-mi permiteţi, domnule Gropar:

    Primăria Cluj-Napoca
    – a impus vopsirea tuturor maşinilor nu în galben, ci în alb şi doar de la mijloc în sus;
    – a impus tariful maxim de 2 lei pe kilometru ziua şi 3 lei pe kilometru în timpul nopţii;
    – ultima găselniţă, a impus ca toate cupolele taximetrelor sa aibă inscripţii identice, cu “TAXI” simplu, dar firmele le poţi dibui de pe portierele din faţă, de pe abţibild.

  13. Groparu Reply

    @ mioritsa: da’, da’ taximetrijtii eia netranspirati vorbesc orice limba! corec?

    @ copilutz: nu ai putea avea mai multa dreptate nici dac-ai vrea. Domnu’ copil snteti cumva domnu’ Boc…?

    @ Victor: da, cu tot cu discount de tonomat.

  14. UnCopilutz Reply

    Desi c-o sepcuta cu elice-n varful capului i-ar sta bine s-ai zice ca-i copil, deci, ca-s io, totusi nu, nu-s Boc.

Leave a Reply to Groparu Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *