În lupta cu UBER, taximetriștii nici nu-și vor da seama ce-i lovește

Din start vă spun că pot număra pe degetele de la o mână taximetriștii clujeni care s-au dovedit a fi lichele, și voi avea zilele care urmează o postare în sprijinul acestei afirmații. În 99.9% din cazuri, în Cluj am dat numai de oameni cu bun simț, care nu mi-au comentat când i-am rugat să o ia pe alt traseu, au fost corecți la bani, au fost amabili, nu au încercat să-ți bage pe gât părerile lor și nici nu mi-au rămas întipăriți în memoria olfactivă. Mai mult, taximetriștii lichele sunt atâta de rari, că ajung în presă! Știți ce bine este să spui oricui vine în oraș ”ia orice taxi din gară/aeroport/centru, în Cluj ai parte de cei mai cinstiți șoferi, nu ai cum să iei țeapă!”? Păi, dacă stați în București, nu știți, normal.

Simpatizez cu taximetriștii, mai ales că prevăd că mulți își vor pierde locul de muncă, și asta este dureros, oricum ai lua-o.

Dar știți de ce cred eu că actualul model de a face taximetrie nu mai funcționează?


UBER, în San Francisco

Păi, în primul rând, evaziunea. Uriașă. Cu implicații dintre cele mai înalte. Citiți aici cum un taximetrist își dă în gât colegii care lucrează câte 12 ore, dar sunt pontați 2 ore, ca să nu dea bani la stat.

În București, lucrurile – așa cum știm – stau mult mai rău. Decât să ceri bon, mai bine bei motorină cu zahăr și te arunci direct în Dâmbovița. Am mușcat-o eu, ați mușcat-o și voi.

Apoi, licențele. Păi, la Cluj câțiva băieți deștepți au cumpărat 90% din licențele de taximetrie de pe piață scoase la vânzare de Primărie acum câțiva ani și de atunci angajează ei câte 4-5-10 șoferi, în timp ce ei stau la căldurică. Vrei să te faci taximetrist, tu cu mașina ta? Țeapă, mergi și cumpără o licență de la polițiștii/procurorii/avocații/șmecheri din primărie care au știut pontul! Da, cu 20.000 EUR. Hai, fă-o, și vezi în cât timp îți scoți banii! Vrei să te angajezi șofer pe taxi? No, asta se poate, lucrează 12 ore pe zi și fii și tu printre cei care bagă 5-6-7000 EUR/lună în buzunarul polițiștilor/procurorilor/avocaților/șmecherilor din primărie care au știut pontul. În Cluj, primarul Emil Boc este, ca și în cazul mafiei imobiliare din oraș, neputincios, ca să nu zic altcumva.

Ce, vi se pare că nu sunt băgați în escrocheria asta oameni din Procuratură și Poliție? Păi și atunci cum de erau pe fază la lansarea UBER în Cluj, anul trecut, sâmbătă noaptea, de i-au prins pe UBER-iști și le-au trântit amenzi de 10.000 de lei instant? Ia încercați un apel random sâmbătă noaptea să reclamați pe cineva care face transport ilegal și așteptați să vină cineva, vă prinde pensia. Deci e clar că cineva cu suficientă putere a orchestrat ambuscada și s-a mișcat repede și decisiv, sperând să alunge UBER din Cluj.

Și mă mir de numa’ de ce taximetriștii din Cluj nu protestează împotriva felului în care sunt atribuite licențele. Tare mă mir! Și mă mai mir de ce taximetriștii din București nu protestează împotriva tarifului jenant.

Dar, așa cum a zis domnul președinte, ghinion.

Ce ar mai fi? Păi, nesimțirea taximetriștilor din capitală. OK, a unora dintre aceștia. Dar NU CUNOSC PE NIMENI CARE SĂ NU-ȘI FI LUAT ȚEAPĂ ÎN BUCUREȘTI CU AȘA CEVA, și eu nu fac excepție. Face cineva ceva în privința asta? Păi, nu prea. Ia căutați pe youtube ”taximetrist nesimțit”, găsiți O TONĂ DE FILME. Plus istorii cu taximetriști care refuză clienți cu piciorul în ghips, sau în cârje, sau mămici cu copii mici în timp ce afară plouă. Cât de mizerabil să fii să faci așa ceva? Ca să nu mai zic de Otopeni (nici Aeroportul-cu-nume-neinspirat-Avram-Iancu-din-Cluj nu stă cu mult mai bine), unde să prinzi un taxi cumsecade e mai puțin probabil ca primirea unui rinchi compatibil înaintea lui Arșinel.

Nici măcar nu mai insist pe tema asta, pentru că deja s-a vorbit prea mult.

Ce ar mai fi de zis: din păcate, taximetriștii nu sunt cei mai buni avocați ai lor. Nu sunt, și pace. Din toate discuțiile de pe net, cele care ating tagma taximetriștilor se lasă cu cele mai infecte înjurături – la naiba, până și Ioan Pugna o scăpat un ”muie UBER” azi pe Facebook. Ce să mai zic?
– felul agresiv în care șofează uneori,
– uneori fără semnalizare,
– faptul că nu te lasă mereu să intri în trafic, pentru că ei se grăbesc mai mult ca tine,
– faptul că nu se obosesc să-ți mulțumească uneori, dacă tu-i lași să se bage în fața ta,
– staționarea fix în locul unde dorește boul de client (care vrea să fie lăsat la scară, ca un prințes), fără a-ncerca o minimă educare a acestuia,
și, cireașa de pe tort,
taximetriștii care urlă la protest că ROMÂNIA NU E COLONIA AMERICII! ȘI CĂ AMERICANII NU POT FACE EI AICI CE VOR, după care se urcă frumos în Fordurile și Chevroletele lor și ies pe traseu

…ei bine, lucrurile astea nu-i ajută defel!

Oricât ai fi de fan, așa cum sunt eu față de bravii taximetriști clujeni care au fost, aproape mereu, la înălțime, nu ai cum să nu te deranjeze comportamentul ăsta. Și nu fă comparație cu țările alea civilizate, unde șoferii sunt amabili și educați ca niște lorzi, că doare.

Dar nici una dintre problemele de mai sus nu sunt suficiente ca să prezic, cu fața gravă a lui Cristian Tudor Popescu, moartea taximetriei.

Știți, însă, ce mă pune să o fac?

Păi, e simplu: progresul tehnologiei. Revoluția asta digital-industrială despre care vorbesc toți, că zilele trecute fondatorul Ali-Baba rupea Facebook-ul la Share-uri cu un discurs extrem de pesimist în legătură cu viitorul planetei cu digitalizarea asta.

Așadar:

1. În curând, în câțiva ani, conceptul de shared economy va deveni o banalitate. Adică în California tu, Groparu, ai voie să vinzi unui terț porția de spaghete pe care ai făcut-o inițial pentru un prieten care nu mai apucă să vină la masă; dar în România, NU. Ca să vând porția aia de spaghete ar trebui să am licență de bucătar, patru frigidere, factură pe ceapa verde pe care am luat-o din grădină etc. Dar așa-i că este cretin ca eu să pot mânca ce gătesc, familia mea poate mânca ce gătesc, dar eu nu pot să vând aceeași mâncare unui străin, pe 10 lei? Adică fiul meu mănâncă tocană de cartofi, dar un străin nu are voie? Păi și eu ce fac dacă am gătit prea multă mâncare, o arunc? Păi, da, că legea nu-mi permite altceva. No, și e bine? E normal? E firesc?

Bine, veți spune, dar UBER face transport de persoane, nu împărțeală de locuri în mașină pentru navetiști! Că doar asta înseamnă car sharing! Așa o fi, sunt convins că legislația nu reglementează suficient situația asta, dar asta tot nu-i scutește pe taximetriști de faptul că vor pieri, pentru că…

2. …Monopolul (deseori de stat) este sortit pieirii. Diligențele au murit sub calea ferată, care a murit sub autostrăzi. Televiziunea, radioul, transportul aerian și câte și mai câte alte monopoluri dispar și sunt înghițite de inițiative private mult mai abile și mai eficiente! Ori ce altceva este taximetria, decât un monopol deghizat și blindat în atâtea cerințe, în atâtea și atâtea acte, documente, RAR-uri, ITP-uri, licențe, colantări, taxe, asigurări etc? Nu mai simplu ieși pe traseu, ca UBER, duci pasagerul din punctul A în punctul B și ești plătit fără să atingi banii? Care vi se pare mai naturală?

Mai este ceva legat de noua economie: cea mai mare companie de locuri de cazare este AirBNB.

Știți câte camere are?

Zero.

Tot legat de noua economie: cea mai mare companie de transport persoane este UBER.

Știți câte mașini are?

Păi, tot zero.

Noua economie ne va lovi în moduri nebănuite și puține din legile economiei cu care eram obișnuiți vor mai rămâne în picioare.

Urmează punctul 3, care este și cel mai important: vă zic un nume pe care-l vor înjura o groază de oameni în următorii 5-10 ani: Elon Musk.

Da, ăla cu Tesla.


Tata. Și Tesla

Ce face Elon Musk? Păi, ne promite că mașinile lui electrice vor face taximetrie singure în timp ce noi stăm la serviciu.

Pentru că au pilot automat. Da? Tu mergi la muncă, și de la 9 la 18 mașina merge de nebună prin oraș, preia pasageri, îi duce la aeroport, se încarcă singură, plătește taxele de autostradă singură, se parchează singură, și la finalul zilei te trezești că mașina ți-a produs 400 de dolari. Ce zici de asta?

Așadar… trăim vremuri istorice, și vom putea spune copiilor noștri că am asistat la luptele de stradă dintre vechea orânduire (taximetriștii) și noua economic (UBER etc.). Nu zic că noi, ne-taximetriștii, nu vom fi afectați; dar despre astea, în emisiunule următoare…

24 lovituri, dă-i și tu!