Din start vă spun că pot număra pe degetele de la o mână taximetriștii clujeni care s-au dovedit a fi lichele, și voi avea zilele care urmează o postare în sprijinul acestei afirmații. În 99.9% din cazuri, în Cluj am dat numai de oameni cu bun simț, care nu mi-au comentat când i-am rugat să o ia pe alt traseu, au fost corecți la bani, au fost amabili, nu au încercat să-ți bage pe gât părerile lor și nici nu mi-au rămas întipăriți în memoria olfactivă. Mai mult, taximetriștii lichele sunt atâta de rari, că ajung în presă! Știți ce bine este să spui oricui vine în oraș ”ia orice taxi din gară/aeroport/centru, în Cluj ai parte de cei mai cinstiți șoferi, nu ai cum să iei țeapă!”? Păi, dacă stați în București, nu știți, normal.

Simpatizez cu taximetriștii, mai ales că prevăd că mulți își vor pierde locul de muncă, și asta este dureros, oricum ai lua-o.

Dar știți de ce cred eu că actualul model de a face taximetrie nu mai funcționează?


UBER, în San Francisco

Păi, în primul rând, evaziunea. Uriașă. Cu implicații dintre cele mai înalte. Citiți aici cum un taximetrist își dă în gât colegii care lucrează câte 12 ore, dar sunt pontați 2 ore, ca să nu dea bani la stat.

În București, lucrurile – așa cum știm – stau mult mai rău. Decât să ceri bon, mai bine bei motorină cu zahăr și te arunci direct în Dâmbovița. Am mușcat-o eu, ați mușcat-o și voi.

Apoi, licențele. Păi, la Cluj câțiva băieți deștepți au cumpărat 90% din licențele de taximetrie de pe piață scoase la vânzare de Primărie acum câțiva ani și de atunci angajează ei câte 4-5-10 șoferi, în timp ce ei stau la căldurică. Vrei să te faci taximetrist, tu cu mașina ta? Țeapă, mergi și cumpără o licență de la polițiștii/procurorii/avocații/șmecheri din primărie care au știut pontul! Da, cu 20.000 EUR. Hai, fă-o, și vezi în cât timp îți scoți banii! Vrei să te angajezi șofer pe taxi? No, asta se poate, lucrează 12 ore pe zi și fii și tu printre cei care bagă 5-6-7000 EUR/lună în buzunarul polițiștilor/procurorilor/avocaților/șmecherilor din primărie care au știut pontul. În Cluj, primarul Emil Boc este, ca și în cazul mafiei imobiliare din oraș, neputincios, ca să nu zic altcumva.

Ce, vi se pare că nu sunt băgați în escrocheria asta oameni din Procuratură și Poliție? Păi și atunci cum de erau pe fază la lansarea UBER în Cluj, anul trecut, sâmbătă noaptea, de i-au prins pe UBER-iști și le-au trântit amenzi de 10.000 de lei instant? Ia încercați un apel random sâmbătă noaptea să reclamați pe cineva care face transport ilegal și așteptați să vină cineva, vă prinde pensia. Deci e clar că cineva cu suficientă putere a orchestrat ambuscada și s-a mișcat repede și decisiv, sperând să alunge UBER din Cluj.

Și mă mir de numa’ de ce taximetriștii din Cluj nu protestează împotriva felului în care sunt atribuite licențele. Tare mă mir! Și mă mai mir de ce taximetriștii din București nu protestează împotriva tarifului jenant.

Dar, așa cum a zis domnul președinte, ghinion.

Ce ar mai fi? Păi, nesimțirea taximetriștilor din capitală. OK, a unora dintre aceștia. Dar NU CUNOSC PE NIMENI CARE SĂ NU-ȘI FI LUAT ȚEAPĂ ÎN BUCUREȘTI CU AȘA CEVA, și eu nu fac excepție. Face cineva ceva în privința asta? Păi, nu prea. Ia căutați pe youtube ”taximetrist nesimțit”, găsiți O TONĂ DE FILME. Plus istorii cu taximetriști care refuză clienți cu piciorul în ghips, sau în cârje, sau mămici cu copii mici în timp ce afară plouă. Cât de mizerabil să fii să faci așa ceva? Ca să nu mai zic de Otopeni (nici Aeroportul-cu-nume-neinspirat-Avram-Iancu-din-Cluj nu stă cu mult mai bine), unde să prinzi un taxi cumsecade e mai puțin probabil ca primirea unui rinchi compatibil înaintea lui Arșinel.

Nici măcar nu mai insist pe tema asta, pentru că deja s-a vorbit prea mult.

Ce ar mai fi de zis: din păcate, taximetriștii nu sunt cei mai buni avocați ai lor. Nu sunt, și pace. Din toate discuțiile de pe net, cele care ating tagma taximetriștilor se lasă cu cele mai infecte înjurături – la naiba, până și Ioan Pugna o scăpat un ”muie UBER” azi pe Facebook. Ce să mai zic?
– felul agresiv în care șofează uneori,
– uneori fără semnalizare,
– faptul că nu te lasă mereu să intri în trafic, pentru că ei se grăbesc mai mult ca tine,
– faptul că nu se obosesc să-ți mulțumească uneori, dacă tu-i lași să se bage în fața ta,
– staționarea fix în locul unde dorește boul de client (care vrea să fie lăsat la scară, ca un prințes), fără a-ncerca o minimă educare a acestuia,
și, cireașa de pe tort,
taximetriștii care urlă la protest că ROMÂNIA NU E COLONIA AMERICII! ȘI CĂ AMERICANII NU POT FACE EI AICI CE VOR, după care se urcă frumos în Fordurile și Chevroletele lor și ies pe traseu

…ei bine, lucrurile astea nu-i ajută defel!

Oricât ai fi de fan, așa cum sunt eu față de bravii taximetriști clujeni care au fost, aproape mereu, la înălțime, nu ai cum să nu te deranjeze comportamentul ăsta. Și nu fă comparație cu țările alea civilizate, unde șoferii sunt amabili și educați ca niște lorzi, că doare.

Dar nici una dintre problemele de mai sus nu sunt suficiente ca să prezic, cu fața gravă a lui Cristian Tudor Popescu, moartea taximetriei.

Știți, însă, ce mă pune să o fac?

Păi, e simplu: progresul tehnologiei. Revoluția asta digital-industrială despre care vorbesc toți, că zilele trecute fondatorul Ali-Baba rupea Facebook-ul la Share-uri cu un discurs extrem de pesimist în legătură cu viitorul planetei cu digitalizarea asta.

Așadar:

1. În curând, în câțiva ani, conceptul de shared economy va deveni o banalitate. Adică în California tu, Groparu, ai voie să vinzi unui terț porția de spaghete pe care ai făcut-o inițial pentru un prieten care nu mai apucă să vină la masă; dar în România, NU. Ca să vând porția aia de spaghete ar trebui să am licență de bucătar, patru frigidere, factură pe ceapa verde pe care am luat-o din grădină etc. Dar așa-i că este cretin ca eu să pot mânca ce gătesc, familia mea poate mânca ce gătesc, dar eu nu pot să vând aceeași mâncare unui străin, pe 10 lei? Adică fiul meu mănâncă tocană de cartofi, dar un străin nu are voie? Păi și eu ce fac dacă am gătit prea multă mâncare, o arunc? Păi, da, că legea nu-mi permite altceva. No, și e bine? E normal? E firesc?

Bine, veți spune, dar UBER face transport de persoane, nu împărțeală de locuri în mașină pentru navetiști! Că doar asta înseamnă car sharing! Așa o fi, sunt convins că legislația nu reglementează suficient situația asta, dar asta tot nu-i scutește pe taximetriști de faptul că vor pieri, pentru că…

2. …Monopolul (deseori de stat) este sortit pieirii. Diligențele au murit sub calea ferată, care a murit sub autostrăzi. Televiziunea, radioul, transportul aerian și câte și mai câte alte monopoluri dispar și sunt înghițite de inițiative private mult mai abile și mai eficiente! Ori ce altceva este taximetria, decât un monopol deghizat și blindat în atâtea cerințe, în atâtea și atâtea acte, documente, RAR-uri, ITP-uri, licențe, colantări, taxe, asigurări etc? Nu mai simplu ieși pe traseu, ca UBER, duci pasagerul din punctul A în punctul B și ești plătit fără să atingi banii? Care vi se pare mai naturală?

Mai este ceva legat de noua economie: cea mai mare companie de locuri de cazare este AirBNB.

Știți câte camere are?

Zero.

Tot legat de noua economie: cea mai mare companie de transport persoane este UBER.

Știți câte mașini are?

Păi, tot zero.

Noua economie ne va lovi în moduri nebănuite și puține din legile economiei cu care eram obișnuiți vor mai rămâne în picioare.

Urmează punctul 3, care este și cel mai important: vă zic un nume pe care-l vor înjura o groază de oameni în următorii 5-10 ani: Elon Musk.

Da, ăla cu Tesla.

Tata. Și Tesla

Ce face Elon Musk? Păi, ne promite că mașinile lui electrice vor face taximetrie singure în timp ce noi stăm la serviciu.

Pentru că au pilot automat. Da? Tu mergi la muncă, și de la 9 la 18 mașina merge de nebună prin oraș, preia pasageri, îi duce la aeroport, se încarcă singură, plătește taxele de autostradă singură, se parchează singură, și la finalul zilei te trezești că mașina ți-a produs 400 de dolari. Ce zici de asta?

Așadar… trăim vremuri istorice, și vom putea spune copiilor noștri că am asistat la luptele de stradă dintre vechea orânduire (taximetriștii) și noua economic (UBER etc.). Nu zic că noi, ne-taximetriștii, nu vom fi afectați; dar despre astea, în emisiunule următoare…

Written by Groparu Nemernic

Nascut din spermatozoizi campioni... cred.

This article has 24 comments

  1. Marko Reply

    Recunosc, si eu am trecut pe Uber. Nu pentru pret, nu pentru sofer ci PENTRU MASINA. In Cluj ai dreptate, soferii sunt ok, nu te prea poti plange, pretul acceptabil, sa zicem. Dar MASINILE sunt o mare parte din ele toate rupte, cu toate alertele din bord pornite, bat, troncane etc… De-asta m-am mutat pe UBER si probabil acolo voi ramane, pentru ca nimeni niciodata nu va verifica rablele taximetristilor.

  2. Nemultumitu' Reply

    Stiti ce a ramas dupa manifestanti in Piata ? Chistoace, hartii, sticle si multe, multe, foarte multe coji de semnite… Am vazut dimineata la stiri. Finis coronat opera !

  3. Ionel Reply

    Gura păcătosul adevăr grăiește! Sunt taximetrist dat îți dau dreptate Groparule, taximetria va fi îngropată de uber…

  4. Razvan Reply

    @Ionel: Nu Uber o sa ingroape taximetria. Taximetristii se ingroapa singuri, prin modul de operare si comportament.

  5. Groparu Reply

    @ Marko: Încă nu am testat UBER în Cluj. Să vedem!
    @ Nemultumitu’: Aidi, bre, că nu e reprezentativ – și după concertele mari de rock rămân gunoaie.
    @ Răzvan: E ciudat, pentru că în anumite orașe – Tg. Mureș, de exemplu – taximetriștii sunt incredibil de amabili. În altele, gen Sibiu, cu greu m-am abținut să nu pleznesc un moș obraznic care refuza să mă ducă, pe o căldură de 34 de grade, cu copilul 2 kilometri mai ăncolo. L-am verificat și nu avea licență. Și acuma regret că nu am chemat poliția. Plus maneliști etc.

  6. Nemultumitu' Reply

    @Groparu, stiu ca raman gunoaie si dupa concerte rock, dar nu si coji de seminte… ;))))

  7. opsu Reply

    Tocmai am rugat pe cineva ca să-mi trimită un pachețel din Mănăștur în Iris. M-a taxat exact cât am plătit și eu ieri venind de-acolo către Iris. Plus că mi s-a dat bon și mi s-a mulțumit pentru cursă. Deci … respect taximetriștilor Clujului (+1)

  8. CSB Reply

    Cred ca si in Sibiu majoritatea sunt ok. Pe mine ma intreaba des pe unde vreau sa ma duca, am nimerit oameni super de bun simt, unii cu muzica super buna in masina ( nu de la radio ), altii care au ajuns taximetristi dupa o viata in alta meserie in care nu mai angajeaza nimeni oameni la varsta lor… Am mers si cu cativa idioti, dar mai rar. Problema e ca tehnologia si schimbarea din societate o sa-i ia cu tavalugul pe toti la comun, nu o sa faca distinctie intre ei. Si e iminent. Taximetria, sau serviciul de transport de genul asta trebuie sa se reinventeze…

  9. BAD Reply

    Patru chestii:
    1. Shared economy e extraordinara. Catre asta e directia.

    2. Modelul UBER cu care am fost eu nu are cum functiona economic. Adica eu platesc 10 lei, soferul primeste 20 – ca UBER era (e inca?) in faza de reclama atunci.

    3. Nu vad ce impiedica o adminitratie de orice fel sa zica “de acum toti cei ce au masina in UBER trebuie sa aiba astea 50 de acte!”

    4. In shared economy ala care primeste bani tot va ajunge sa plateasca taxe. Daca nu sunt prea multi care va sa zica.

  10. Groparu Nemernic Reply

    @ CSB: adevărul este că ultima experiență nasoală tot cu un clujean am pățit-o 😀
    @ BAD: Big Like!
    @ Roxana: Iată primul motiv să vin în Belgia a treia oară!

  11. DC Reply

    Articolul e interesant si la obiect. Da’ tot nu ma asteptam sa aud de la tine despre “colantari”. Daca (a cola -> colant -> colantare) atunci (a lipi -> lipicios -> lipiciosare)? 😀

  12. John Reply

    Cat plm de lipsit de orice ocupatie si scop in viata trebuie sa fii incat sa stai sa citesti fluviul asta de cuvinte dintr-un articol scris de unu de pe net ce isi zice groparu? Vorbim de revolutii tehnologice si descoperiri epocale, dar in acelasi timp exista oameni care isi irosesc viata citind aberatiile unuia. Daca ar sta evolutia omenirii in voi…ne-am intoarce la traitul in pesteri si ne-am chinui sa redescoperim focul si roata.

  13. Jicaaa Reply

    Gropare, ori nu trec eu prea des pe aici, ori te-ai facut cu primul hater , John (nu lordul).
    Ce sa-ti urez? La mai multi?

  14. George Reply

    Avem o rezistenta fantastica la tot ce inseamna schimbare si tehnologia singura nu poate schimba lumea. O da ai super mare dreptate la faza cu Musk dar s-ar putea ca lucrurile sa se chimbe drastic. De exemplu eu lucrez de ceva timp la un proiect care va lua oamenii din joburi repetitive si-i va pune in joburi cognitive, job pe care nici nu au indraznit sa-l viseze, sa stai tu cu un device langa tine sa joci jocuri audio/video si sa fi platit pentru asta in cash digital. Daca nu o fac eu cum trebuie o face altul, irelevant, dar asta va zdruncina dictaturi, guverne semi-democrate, piata muncii complet redefinita si inclusiv sistemul bancar.

    Al 4ulea val de revolutie industriala e mai aproape decat crede lumea. Nu va fi nici un razboi. Istoria se repeta da altfel.

  15. Groparu Nemernic Reply

    @ DC: urmăresc mai multe pagini de taximetrie și ăsta e un termen uzual în jargonul lor. La fel cum, la firmele de pază, ”a guarda” e un termen comun. Deh, limba se schimbă, că vrem, că nu vrem!
    @ John: dar de ce ai pierde vreme ca să comentezi la un articol pe care nu l-ai citit, no, asta mie mi se pare fascinant!
    @ Jicaaa: Abia amu ma pot numi și eu blogger!
    @ zerocratu: Luv u back, fellow sibian!
    @ George: Păi, tati, mai da-ne detalii! Că ce faci tu zici că e dream job.

  16. IQ Reply

    Nu stiu despre tine, dar eu parca n-as manca spaghetele pe care le-a gatit cineva pe masa pe care s-a lins la coitze matza – animal de casa cu drepturi depline. Sau poate chiar proprietarul s-a scarpinat un pic la outze inainte sa gateasca spaghetele alea si ghici ce? a uitat sa se spele pe maini. Pentru ca el asa e, i se pare normal ca matza sa se suie pe masa si sa linga farfurii, gateste cu tot cu parul lasat prin vase si cine stie, poate scapa si niste ketchup cu mucegai, ca n-a fost atent.

    Ce incerc sa zic e ca, cel putin in domeniul alimentar, o anumita reglementare este necesara. E o chestiune de sanatate publica. Aproape ca vaccinarea. Pentru ca una e ce se gateste si se mananca intr-o familie (cu obiceiurile si igiena fiecarei familii, unde s-au pus deja in comun toti spirochetii si alte dihanii) si alta e sa imparti din mancarea asta pe la X, Y, Z. Sigur, dai unui prieten, te cunoaste, stie in ce se baga, dar daca inteleg bine, modelul economic de care vorbeai presupune sa vinzi si la necunoscuti, Ok, nu faci industrie, dar si o ciosvarta de carne un pic stricata poate sa faca un pic de rau unui neavizat care si-a pus toata increderea in tine, de vreme ce nu mai sunt alte reglementari care sa-i acorde o oarecare garantie.

    A, ca si din restaurante pleci direct la spital, asta e alta poveste. Dar iti spun sincer, cand am cumparat biscuiti pe care scrie ca sunt facuti manual, m-am cam intrebat daca doamna care i-a facut a purtat manusi si daca nu, care sunt standardele ei de igiena cand viziteaza toaleta.

  17. Muri Reply

    Bo$$, una bună de pe net:
    Să vezi ce proteste o să facă poștașii când află că există email 🙂

  18. Lorand R. Minyo Reply

    Imi place mult acest gropar care scrie despre “inmormantarea” unor meserii, de cum ne afecteaza noua economie si mai ales, despre cum arata viitorul.

    “Building the future is your paycheck” zicea un amic si sa vad ca adresam problemele de mai sus si in limba romana ma bucura nespus.

    Astept cu nerabdare articolul legat de UBI (universal basic income) si reactia poporului nostru. 🙂

  19. parintele Reply

    Eu nu ii suport pe taximetristii din Cluj. Relatez experientele cu ei, pe langa faptul ca ii vad ca trec pe rosu si merg pe interzis.
    In Manastur, la Olimpia, ei stationau pe banda 1, ca nu exista stand de taxi pe acolo. Dupa multe sesizari la politie si ceva amenzi pentru taximetristi, s-au mutat mai sus, pe trotuar.
    Cand merg la lucru, ca pieton, nu am loc sa circul pe trotuar pt ca un nene isi parcheaza peste noapte taxiul pe tot trotuarul.
    O data l-am urmarit pe un nene care a trecut pe rosu la semaforul ala de la intersectia Izlazului cu Primaverii. Dupa ce a lasat clientul, l-am intrebat de ce a trecut pe rosu. Mi-a spus ca a oprit la trecere sa treaca pietonul si apoi a trecut. “Da, fraiere, dar era trecere semaforizata, semaforul era rosu”.
    Da, probabil ca nu se poate face taximetrie decenta cu 1,39 lei/km, dar in Cluj e 2,25. Oricum circul extrem de rar cu taxiul, dar abia astept sa incerc UBER. Numai asa se poate ridica calitatea transportului de persoane, cu calificative. Firmele de taxi din Cluj nu au angajati, ci colaboratori; am avut discutii cu ei si li se rupe de reclamatiile mele.

  20. Groparu Nemernic Reply

    @ IQ: Eu am găsit, la un moment dat, ceva bombă din Cluj țânută de ceba tănțici bucătărese de casă. CEA MAI BUNĂ MÂNCARE EVĂR! Din păcate, nu a mers. Regret și acum.
    @ parintele: Uf. Eu am avut aproape numai experiențe faine. Ce să zic? Că nu știu ce să zic.

Leave a Reply to Groparu Nemernic Cancel reply

Your email address will not be published.