Anul ăsta am privit cu detaşare şi fără patimă premiile Gopo, în care singurul film care mi-a plăcut cât de cât a fost Breaking News, al Iuliei Rugină. Dacă nu doriţi să citiţi cum mă dau eu critic de film, puteţi sări direct la ultimul paragraf, pentru că este ilustrativ pentru România acestui ultim an.

Aşadar: fix filmul cel mai premiat de la Gopo 2018, “Un pas în urma serafimilor” (regie, producţie scenariu şi nu mai ştiu ce), a reprezentat, pentru mine, cea mai mare tortură cinematografică de anul trecut.

Înţeleg, “Serafimii” sunt un film autobiografic, dar de ce să te claustrezi în experienţele regizorului când puteai face atâta ficţiune frumoasă din revolta unor copii împotriva unui sistem concentraţionar, aşa cum era seminarul teologic condus de Vlad Ivanov? (personal, l-aş fi ales pe Dorel Vişan, rolurile sale de lichea au fost memorabile). De ce-ai picta totul atâta de bicrom (copiii – îngeri, popii – inumani şi înrăiţi) şi să te mai aştepţi ca spectatorul să mai fie luat prin surprindere de ceva? De ce nu ai insista şi mai mult pe drama celor închişi acolo, nu ştiu, pe eşecul unui Dumnezeu terfelit de absolut toate feţele bisericeşti din seminar? De ce nu pui ortodocşii să-şi facă antiteză unii altora, pentru că… în fine, am stat două ore şi vreo 40 de minute (!!!) sperând şi rugându-mă ca filmul să dea un pic spre un Trainspotting românesc, dar fără droguri (deh, erau inocenţii ani ’90), cu adolescenţi turbaţi şi rebeli fără cauză de tipul James Dean, dar am plecat blestemându-mi zilele şi toată cinematografia asta a noului val, la ora 1 noaptea, din cinema; şi alt film românesc nu am mai văzut de atunci.

La vremea aceea am ales să nu scriu nimic despre film pentru că ştiu că, deşi au avut-o producătoare pe Ada Solomon, nu le-a fost deloc uşor, şi parcă nu-mi venea să arunc cu rahat în munca oamenilor. Mai ales că multora le-a plăcut filmul, şi asta uneori este suficient ca să te facă să te-ntrebi dacă nu cumva ai tu aşteptări nerealiste de la filmele româneşti. Şi mai ales pentru că – şi asta o recunosc în gura mare – sunt extrem de subiectiv când e vorba de filme româneşti, hehe (prietenii ştiu de ce!). Oricum, cred că am aflat reţeta ca să razi totul la Gopo: îl bagi pe Vlad Ivanov în distribuţie şi o convingi pe Ada Solomon să-ţi semneze producţia – că ambii fac minuni în domeniile lor.

Mică observaţie: fraţilor, măcar ăştia care cumva împingeţi cinematografia pe şine nu mai filmaţi/fotografiaţi cu telefonul vertical! Că am văzut asta de prea multe ori asta în sală, şi nu cred că făceau toţi Facebook live-uri.

Şi, la final… din punct de vedere politic am avut cu toţii un an greu, da? Pe toţi ne-a cam cuprins disperarea anul ăsta văzând impostura celor de la putere, da? Dar cum vine asta, oameni buni, să tai transmisia în direct pe TVR2 de la premiile Gopo
– taman la discursul Adei Solomon,
– taman când primea premiul pentru filmul cu cea mai bună producţie,
– taman când îi certa pe guvernanţi că-i doare-n peliculă de cinematografia românească, aia care mai e şi ia premii pe dincolo, şi că nu o sprijină deloc – dimpotrivă
?

Cât de politruc comunist să fii să faci asta? Cât de mare să fie coincidenţa şi cât de naiv aş fi să cred că a fost o-ntâmplare tocmai acum, după un an de minciuni şi impostură şi de lupi puşi paznici la oi şi plasaţi prin punctele cheie ale sistemului, să expire timpul dedicat transmisiunii în direct şi să o-ntrerupi exact în timpul unui discurs anti-putere? Ca să dai ce, pe TVR 2, CSI Miami…? Pe bune???

Pentru cine doreşte, vă recomand minutele 31:20 (când se face misteaux de fundamentaliştii ortodocşi care întrerup transmisiile de la MŢR) şi 2:32:00 (e mortal Alex Bogdan în parodia Terminus Paradis, me likey!). Momentul în care i-au tăiat microfonul Adei Solomon este chiar la finalul clipului. Ruşinică…!

Written by Groparu Nemernic

Nascut din spermatozoizi campioni... cred.

This article has 14 comments

  1. Basil Reply

    Alex Bogdan este bun si are potential de crestere.
    Vlad Ivanov a devenit un fel de jolly joker, e peste tot. E ok omul insa prea plat pentru gustul meu.

  2. Florin Reply

    Cand am citit in fuga titlul, mi-am si pregatit popcorn si ascutit la maxim simturile, sa nu pierd numic din spectacolul ce se anunta. M-am dezumflat rapid citind. Nu erau premiile “Gropo”.

  3. Groparu Reply

    @ Basil: E foarte bun actor (mi-a înghețat sângele-n vene în 4-3-2), dar nu mi-a plăcut în Serafimi. Deloc.
    @ Florin: NU ÎNCĂ!!!!!! (S-ar putea, totuși, să fiu nevoit să mor puțin înainte ca să am propria mea gală, cu pizza și pantaloni de rapper)

  4. rftghost Reply

    Hmm, tot respectul pentru Groparu, ca se uita la tvr2. Nici macar nu stiam ca mai emite.

    Despre cinematografia RO, sincer, inca un motiv de mirare… din cate vad, e cum am vazut acum multi ani, drame inutile, mult talaj, etc. Sincer, e ca un pacient care se chinuie si nu mai moare. Poate sunt eu prea obtuz si neculturat, dar asta e parerea mea.

    Cu taiatu de microfon, nu cred ca e careva atata de atent sa taie ceva ce nu urmareste nimeni, sau, nimeni interesat. Poate ma insel, dar, avand in vedere ca vorbim de tvr, mai de graba as suspecta incompetenta sau probleme tehnice…

  5. Groparu Reply

    @ rftghost: Să știi că uneori TVR2 are emisiuni foarte faine – gen, preiau documentare de pe GEO, emisiunile lui Dan Păvăloiu, alea ale lui Cristian Tabără etc.
    Legat de cinematografie… nu știu ce să mai zic, pe mine mă bucură faptul că sunt tot mai multe filme care vând cu mult mai mult decât am vândut eu cu Usturoiul, dar mă întristează că nu putem face și noi o comedie cinstită și adevărată. ”2 lozuri” a fost departe de așa ceva.
    Iar legat de tăiatul microfonului… mulți zic că de fapt se depășise timpul alocat, și atunci e rușinică și pentru organizatori că nu au prevăzut că decernarea premiilor va dura mai mult decât se cam stabilise. Vorba lui Caragiale: țară mică, mese puține…

  6. m Reply

    Mie mi-a plăcut 2 lozuri…dar alte comedii noi venite dinspre București nu mi-au plăcut
    Oricum, eu vreau sa vad mai multe filme cu ardeleni , făcute de ardeleni (nu de alții, pt că altii nu pricep nimic din atmosfera de aici).

  7. m Reply

    Ce expresie șarmantă, Basil
    Asta-i realitatea, prea puține filme care se petrec în Ardeal și făcute de ardeleni. Acuma n-am voie nici să fiu patriot?
    Regizori înțelepți ca Porumboiu și alții nu se baga sa facă așa ceva, se limitează la povesti din zonele pe care le cunosc
    Era în schimb un film prost din anii 90, de Răsvan Popescu, cică conflict interetnic intre oameni simpli din Ardeal. Cringe,vorba aia

  8. m Reply

    Sau nu patriot, pur și simplu filme despre cei din jurul meu. Le-ai reproșa asta celor din nordul Angliei, daca ar fi nemulțumiți de filme despre ei făcute de londonezi?

  9. Groparu Reply

    @ m: Absolut deloc.
    Dacă m-ajută Spaghetti Monster să mai trag un film, apăi cred că tot cu Ardealul a hi să șie.

  10. Basil Reply

    @m
    Scuza-mi mitocania.
    Am stat 8 ani in Ardeal si de vreo 10 stau in Bucale
    Aluatul e acelasi. Environmentul difera

  11. m Reply

    Da, da, și românii de la tara sunt la fel ca cei de la oraș, intelectualii la fel ca muncitorii de pe șantier, secuii la fel ca oltenii, pesedistii la fel ca useristii…ok, suntem toți la fel și mă identific la fel de mult cu o poveste din Vaslui ca cu una din Alba
    Pt că suntem la fel, ok

  12. m Reply

    Ehee, mi-e și dor de pesedeu’ ăla.
    O sa incerc și io sa nu mai provoc lumea când oi mai comenta

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *