După ce toată dimineaţa de sâmbătă a lălăit-o la cafele, şoferul coboară pe un ger de crapă gresia, cu inima cât un purece, să-i dea o cheie Daciei sale 1310, uşor tunată, cu număr de Bistriţa. Descuie cu dificultate uşa înţepenită care se vaită din toate încheieturile. În Dacie e frig ca-ntr-un pahar de gheaţă. Ca-n hotelul de gheaţă de la Bâlea. Ca-ntr-o Bobotează în Kamceatka.

Se instalează în scaunul incomod, oftează cu speranţă. Trage şocul, îi dă o pedală-două. Mai trage odată aer adânc în piept.

Apoi îi dă cheie.

Motorul huruie, maşina se clatină, bateria – biata de ea – învârte cureaua aia, în zadar.

Încă o pedală-două, încă un contact.

Se întâmplă o minune: Dacia porneşte. Şoferul o turează la maxim: un nor negru şi înecăcios de fum învăluie dimineaţa. Un maidanez fuge panicat de sub maşină.

Şoferul coboară din maşină şi răsuflă uşurat. Îşi aprinde o ţigare cu mâinile încă tremurînde de emoţie. Apoi descuie cu grijă VW Caddy de firmă, parcat alături de Dacie, de unde transferă nişte pachete.

Din senin, Daciei îi moare motorul.

Şoferul se urcă înapoi, îi mai dă o cheie. Motorul porneşte din nou, tuşind rotocoale de tăciune pe eşapament.

Şoferul îşi strigă nevasta, la parter, şi îi spune, cu un aer grav, să-i aducă alea.

De la parter, nevasta îi dă CD playerul şi staţia radio prin geamul de la bucătărie. Şoferul intră în Dacie, unde le înşurubează pe amândouă.

Apoi porneşte radioul.

Motorul moare instantaneu.

Şoferul îi mai dă o cheie, motorul porneşte 8 secunde, moare din nou. Apoi refuză cu obstinaţie să mai pornească.

Şoferul scoate din portieră, de unde o pusese, şmechereşte, la îndemână, o şurubelniţă. Deschide capota. Curăţă jiglerul cu pasiune, ca pe un artifact rar, suflă în el ca-n fiolă.

Îi dă cheie din nou: maşina se ghemuie, se întinde, se clatină, tuşeşte, se chinuie, suferă.

Şoferul trece la bujii, le desface, le curăţă cu religiozitate pe fiecare.

Degeaba.

Şoferul spune Tatăl nostru în gând. Apoi îi mai dă o cheie.

Degeaba.

Şoferul înjură. Rău.

Şoferul îşi sună un prieten. Cu telefonul mobil la ureche, urmăreşte indicaţiile şi şurubăreşte ceva prin maţele motorului. E un frig incredibil afară; dar şoferul de Dacie nu mai simt frigul, inima îi bate cu putere, iar nişte vene negre umflate la tâmplă au rol de calorifer.

Nimic.

Şoferul îl cheamă pe vecinul de la 2. Amândoi se înnegresc pe mâini, ciocănesc în nişte piese, desfac nişte cabluri. Apoi îi dau la cheie cu furie.

Indignată, bateria moare.

Vecinul dispare şi revine cu nişte cabluri de curent pe care le montează la VW Caddy de firmă şi la Dacie. Şoferul porneşte VW Caddy de firmă, încet-încet bateria se încarcă.

Urmează apoi o serie lungă de încercări, de dat la cheie, de schimbat bujiile din nou, de demontat şi lustruit platinile, de ascultat electromotorul, de verificat amperajele şi voltajele şi ecarisajele.

Într-un final, descurajat, vecinul îl bate pe şofer pe umăr. Face un banc, şoferul nu râde. Vecinul ridică din umeri, îşi ia cablurile şi pleacă.

Şoferul mută la loc pachetele din Dacie în VW Caddy de firmă. Duce înapoi în casă CD player-ul. La fel procedează şi cu staţia.

Încuie Dacia, apoi îşi suie familia în VW Caddy de firmă şi pleacă în treaba lui.

Written by Groparu Nemernic

Nascut din spermatozoizi campioni... cred.

This article has 39 comments

  1. mary Reply

    am senzatia ca tu stateai pe geamul de la bucatarie,dupa perdea,lalaiai niste cafele si faceai poze 😆 din respect pt.soferul de dacie nu i-ai pus poza acilisha,dar fac pariu ca te-ai amuzat asa de copios ca ti-a tasnit cafeaua pe nas 😈

  2. Groparu Reply

    @ mary: si tu unde erai? In blocul de visavis, in bucatarie, uitîndu-te la mine cum mă uit din bucătărie la şoferul ghinionist? Ha???
    @ danielrus: nu-mi aminti… aşa am omorât prima dată bateria la Furia Vişinie :))

  3. XL5 Reply

    soferul nu prae era sofer de 1300:D A lasat prea mult socul tras…. si nici nu prea o cunostea pe mandra…. Eu, la minus 20, plecam de pe loc dupa 34.7 secunde (si cateva miimi) dupa ce pornea (aveam, intr-adevar, probleme cu vizibilitatea, dar geamul soferului deschis facea toti banii (si gerul)) – si sa nu zici ca era Furia, ca te descalifici=))

  4. Groparu Nemernic Reply

    @ XL5: depinde cat tragea socul. Daca-l tragea la jumate, merita si cateva sprituri inainte de cheie. La a mea pateam la fel: iarna pornea o vreme, apoi murea. Dupa care ma rugam de ea cu icoane sfintite sa i se faca mila.
    Am patit odata una, am primit un pont de la un politai: un carton pus in fata la radiator face minuni pe vreme geroasa. Si ca eroul ce mi-s am uitat sa-i strig asta vecinului.
    Acuma m-ai facut sa am remuscari, om fara suflet ce esti!

  5. jebi Reply

    Ai uitat sa pomenesti de palma trasa peste bord ca sa-si revina indicatorul de benzina…de scrumiera care vesnic se deschidea singura si de soriceii care se auzeau la ventilatorul de incalzire……si mai era busonul de la benzina care de obicei iarna …ingheta

  6. Suminona Reply

    Daaaa… asa i la astia cu aprindere clasica… pusca platina 🙂
    Io am rezolvat-o altfel … cu aprindere electronica cu ridicator de tensiune si multispark (dadea 3-4 scantei in loc de 1) , si senzor magnetic in delcou …. o pornit la -23 grade fara sa zica mac …. problema e ca intr-o vara la 30 de grade afara si cea mai mare intersectie din mures … aprinderea o facut mac (so ars) …. si radeau VW-isti de cum impinge nebunu ala dacia prin trafic … fara sa mai zic de tachinarile amicale ” o duci la fier vechi, nu ?!”

  7. Marian Reply

    Care este asemanrea intre o Dacie si Rihana? Amandoua fac ram-pam-pam-pam

  8. Nexulescu Reply

    Bag de sama ca nu numai ca stateai dupa perdea si faceai poze, cuc afeaua langa tine, cum zicea Mary, dar te si durea la inima o melancolie nostalgica dupa Furia ta… God rest her soul…

  9. dojo Reply

    Eu chiar nu inteleg pasiunile astea, mai ales pe vreme de iarna. Sa stai ore intregi in fata unui rahat de masina care refuza sa porneasca, mai ales cand ai una OK de la firma.

    Cred ca as face crize de nervi, daca s-ar apuca dojomobilul de chestii din astea. Am pretentii de la troscoleta mea sa porneasca la prima cheie fara nicio ezitare. Nu stiu ce are pe la motor (oricum nu cred ca e genul de masina pe care sa o repari cu vecinul in fata blocului), singura data cand intru in zona aia (adica ii ridic capota) ii pentru a pune lichid de curatat parbrizul.

    Decat asa masina, mai bine pe jos.

  10. Nexulescu Reply

    @dojo
    Sa-l vezi iarna trecuta pe Paszkany, in parcare la Sigma, cum se invartea in jurul Ferrari-ului ca nu pornea. -20 de grade, mon ami… si nu era Dacie.
    True story, ca acolo lucrez; nici acu nu-mi dau seama cum de nu a ajuns la stiri.

  11. Whiteman Reply

    Toate cele spuse mai sus sunt valabile si pentru noi, cei de peste Prut, dar în loc de Dacie noi avem Lada 🙂

  12. Anna Reply

    L-or fi ajuns blestemele vecinului de la 1 care incerca sa doarma dupa tura de noapte… Fiecare bloc are un sofer care se chinuie in zori cu cate un motor incapatanat, un altul care da indicatii in gura mare de pe geam si altii care isi trag plapuma in cap si se roaga sa moara motoru’ ala de tot. Amin. 👿

  13. poor yorick Reply

    @Nexulescu
    Nu cre’ca n-ai o poza :)) Plm, neam prost, isi iau Ferari (nu stiu cati ‘r’ sa pun in el 🙂 )
    Alea-s facute sa mearga tare, nu sa porneasca pe frig sau sa aiba loc de gentutza-n por’bagaj :))

    @Dojo
    Subscriu la idee, nici io n-am inteles ce avea Caddy-u’ de nu se putea sui in el 😀

  14. Groparu Reply

    @ dojo, poor yorick: nu aveti cum intelege. Dacia, se stie, e mai cool decat Chevrolet Impala si Ford Mustang la un loc, iar Cadillac deja plange in baie cand vede ce fan club urias are masina noastra nationala.

  15. gheorghe Reply

    Dacia nu-i pentru orice prost. Pe vremuri era o scoala foarte buna. Cine avea dacia avea si o facultate tehnica facuta la cursurile practice.

  16. RAIDER Reply

    Am motor cu injectie la Dacie Gropare:)
    In ultima luna, stii c au cam umblat pinguinii prin Floresti:) Mna, gagica mea a pornit la prima cheie, de fiecare data. Om vedea ce se mai intampla iarna asta:D

  17. DAN Reply

    mno, stimabile Gropar, povesti despre cum am fost eu incepator in Dacia 1310 sunt mai multe si mai inflorite decat cele ale baronului Munchausen. Dar Dojo are dreptate: vremea lor a trecut. Ne uitam la ele cum lucesc cuminte dupa sticla, in muzeu, si ne stergem pe furis o lacrima. Ajunsi in parcare, ne legam copii in centuri care nu stau ca niste mate fluturande in asteptarea carnii de carnat, pornim motorul la prima cheie si mergem in treaba noastra.

  18. finch Reply

    Taicu’ meu s-a chinuit din ’82 pana in ’92 cu Dacia lui, ba mergea, ba nu pornea. Intr-o vara, asa prin ’88, a facut setul motor la nea Nelu (avea 47mii km), mesterul de Dacii pensionat si retras la tara, mare om si mare mester! Reglat tacheti cu lera la 0.2 si 0.25 (sau cat trebuia), tot tacamul, tot frumos si infloritor, plecat la sfert, mers rotund sa te unga la inima. A doua zi era plecarea regulamentara anuala la mare, la 3 noaptea, ca drumul era lung din OT pana la CT. Pe drum ceva a dat semne ca schimbarea de set motor nu i-a priit Daciei, de la Pitesti motorul a inceput sa rupa ritmul. Ne-am oprit, verificat ulei, jiglerul era curat, benzina era curata, tot frumos, probabil erau stransi cuzinetii si .. asta e, se mai lasa ei. Dupa Bucuresti treaba s-a imputit, la fiecare 50km mergea in 3 bujii, dar rau de tot, ca ne opream. Dupa chinuri si injuraturi nedrepte la adresa marelui mester nea Nelu, curatat de bujii si platine, am poposit in statiunea de pe malul marii. Acolo s-a facut ad-hoc un club automobilistic, ca problema nu mai fusese intalnita si prezenta interes general. Dupa o sticla e vin si una de tuica, cei 7 soferi nu ajunsesera la o concluzie clara. Eu nu participasem la dezbateri, scosesem bujiile si platinile, cand … prapad! Prapaaaad! Da domne, prapaaad! Ma duc intins cu platina mobila in mana catre prezidiul auto-moto aflat in dezbateri aprinse. Piciorul platinei mobile nou-noute era slabit din nitul ala de aluminiu si flencanea, de unde avans de aprindere static si dinamic stabil? Asta a fost momentul meu de glorie, prezidiul autoclubului estival ad-hoc m-a catalogat drept un viitor inginer auto de geniu (japonia pazea!). Nimeni nu mai intalnise astfel de problema niciodata si toti au invatat ceva din straduinta unui pustan de liceu. A doua zi s-a blocat deschisa o supapa de evacuare de la atata avans dupa ureche si a trebuit intervenit la un service. Cand mesterea la arcul supapei, intreaba si mesterul: ati avut cumva probleme cu platina mobila, nitul slabit? I s-au inmuiat taicului picioarele.

    Dupa ce am intrat la facultate i-am facut o aprindere electronica, intai multiscanteie capacitiva si apoi pur inductiva, tot cu platini. I-am reglat si delco-ul, calibrat avansul dinamic, facut de la zero releu electronic de incarcare ce statea batz pe 14.2V, turometru electronic la bord, tot tacamul, pentru cine stie. Era plina Dacia aia de electronica in managementul motorului, pornea la -20C. Avea un ritm la orice turatie de invidiat, parca era cu injectie, iar relantiul era ceva de vis. Cand a facut 19 ani, a fost maritata si a plecat de acasa, era timpul. O mai fi mergand si azi, daca nu a fost dusa la rabla.

  19. Zwargolak Reply

    Si eu am dacie care zace in parcare. n-a mai fost pornita de un an jumate.
    isa toate-s buine la ea.
    bateria noua si radiator sa-i pun.
    pleaca la cheie.
    nu ma pricep deloc la motoare, masini, aprinderi etc, dar e adevarat ca dacia o repari oriunde cu surubelnita si patentul…

  20. Romulus Reply

    Am avut Dacie 1300 din 1979 pana in 2006.
    Facut toata tara,Turul Europei(de Est) in ’84 si n-am avut treaba.Pe Autobahn ,in Germania de est ,ma depaseau si camionetele cu zarzavaturi,ca la 110 ma temeam ca ma dezintegrez,dar am ajuns inapoi acasa.Ma invatasem rau si de la Nadlac am luat-o mai repede ca voiam sa prind o finala deCCE ,dar dupa 10 KM am ramas fara toba.Nevasta-mea a avut o iluminare si mi-a comunicat …. Romi,vezi ca am ajuns in Romania…..
    Numai bine

  21. Winnetou Reply

    Băi, și a mea a făcut așa într-o zi.
    A mea care rulează fin, nu face figuri la pornire, pornește la prima cheie la -10 grade, stă în 800 de ture la relanti și toarce frumos, tot tacămul…

    Și mă pornesc eu într-o seară…cu mașina bocnă…parbrizul înghețat, alea alea, că nici nu vedeam pe unde mă duc…

    Mă opresc la magazin, mă întorc înapoi la mașină…motorul era deja călduț…îi dau o cheie…nimic. Deja mă panicasem. Îi mai dau una, același rezultat. Și am dat la automat de-mi era milă de electromotor, și într-un final s-a îndurat de mine și a pornit.

    Ehe, dacă nu aveam Dacie nu știam ce-i ăla jigler, șoc, capac de delcou care se crapă în fiecare zi, bujii ude…

    Și tot o iubesc, că-i a mea și e prima iubire. 😳

  22. Raileanu Vasile Reply

    Sigur nu a verificat daca nu s-a facut condens in capacul de la delcou.In 80% din cauze asta e motivul iarna.

  23. Nistor Reply

    Nu a stiut ce sa-i faca …Daca Curentul , benzina sint O.K si ai baterie buna Dacia, porneste si la – 20 de grade . Un sofer nu trebuie sa stie numai sa traga de volan, daca invata sa remedieze aprinderea si alimentarea cu benzina , cauze ,defecte ce pot aparea la temperaturi joase, reglajul aprinderii si al avansului iarna , plus cit sa tina clapeta se soc deschisa, 98% din incercari reusesc. Sa nu inceapa vreun Gica-Contra sa spuna ca nu este asa, pentru ca inseamna ca habar nu are . Daca intradevar s-a intimplat asa , inseamna ca a avut : Dop de gheata pe conducta de alimentare si a ars benzina din carburator , ori i-a inghetat orificiu de autasustinere al relantiului ( are prostul obicei iarna pina se incalzeste motorul deca nu este tinut turat motorul 1300-1400 rpm),, gheata in decantorul carburatorului, sau s-a inpuscat capacul de la delcou , platinele mai putin probabil, avans mic, umezeala la contactul de inalta tensiune de la bina de inductie si cam atit , deci umiditate , ghiata , contacte , si daca a si pornit , gheata in benzina sigur . Deci masina este buna , asemenea chestii se intimpla si la case mai mari , putina rabdare si putina vointa si o poate face orcine , cu conditia sa lasam snobismul la o parte .

  24. Cristi Mirt Reply

    Prin ceva asemănător am trecut eu azi dimineață. Doar că în loc de VW Caddy era un Opel Astra, și toată treaba nu se întâmpla în fața blocului, ci la vulcanizare. Am mers să văd ce problemă am cu o roată, și când am vrut să plec de acolo, dacia nu mai vroia să pornească. Problema e că am nevoie de mașină în noaptea asta și nu pot folosi Opel-ul. Iar mecanicul abia miercuri poate veni :))

  25. Anonymous Reply

    o poveste adevarata si frumos conturata! un adevarat caragiale al democratiei europene!

  26. constantin-alin Reply

    Am si eu o problema incepe cam asa pornesc dacia nu o las sa se incalzeasca ma sui in ea si plec la dum dupa 8km incepe sa dea raterui pe gaz dau pe benzina acelasi rezultat dupa incepe sa pocneasca sa nu mai traga si abia am ajuns acasa de la ce sa fie problema precizez masina e pe injectie ..

  27. constantin-alin Reply

    cat dureaza pana imi lasa cineva niste raspunsuri nu stiu sa repar dar de curiozitate aprinderea nu este ptr ca porneste am uitat sa precizez antigel nu prea mai aveam si am gasit filtru de aer desfacut .de la rateuri î

Leave a Reply to Anonymous Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *