Acum două săptămâni am plecat la Zalău pentru un eveniment major al vieţilor noastre: am arătat filmul Usturoi formaţiei complete de actori şi usturoiaţi, să vadă şi ei ce mândreţe am izbândit (înainte să săriţi: da, vrem să-l înscriem la TIFF, şi dacă ne ajută nişte oameni să mai facem nişte chestii vom şi reuşi).

Istvan, cel care joacă rolul manelistului mafiot din film (îl ştiţi: tatuatul ăla pe care nu ai vrea să-l înjuri în trafic şi să coboare la tine ca să vadă cum stai cu sprintul) îmi zice:
– Pot veni cu nişte prieteni?

Am ezitat, pentru vă voiam să facem un eveniment mic-mic.
– Adu şi tu un prieten-doi, dar nu mai mulţi.
– OK, zice.

Şi o venit cu un prieten. Ţigan de-al lui, pe care mi l-a şi prezentat:
– El e ţigan ursar, vine din Moldova; e om de afaceri, are un magazin în Zalău; şi să vezi ce interesant, cât de diferite sunt dialectele noastre, cel de la Zalău faţă de cel de la Bacău.
– Mno, zic, bine-ai venit, sper să-ţi placă filmul!

Ne-am uitat la film, şi normal că le-o plăcut; şi apoi am mers la un suc bericios. Ursarul nu are stare şi vine la mine:
– Mno, da’ e gata filmul?
– 99%, zic. Aşteptăm sonorul să-l primim din Olanda, ne mai trebuie un trucaj şi o manea.
– O manea? Ce manea?
– Apăi o manea, zic; că ştii că facem mişto de manele în film, şi este incredibil de greu să găsesc un cântăreţ de manele care să ne cedeze drepturile muzicale la o manea. Plus că nu ştiu pe nimeni care să cânte manele!
– Şi ce manea îţi trebuie?
– Apăi îmi trebuie o manea care să aibă un ritm foarte alert; că o punem acolo unde joacă Istvan, şi el bate darabana pe volan după ritmul melodiei.
– Ce melodie?
– Apăi Sandu Ciorbă, “Ale”.

Pentru cititorii la fel de inculţi manelistic ca şi mine, este vorba despre piesa asta (pişc-o pe nănaşa!!!!!):

Când aude acestea, ursarul are o reacţie de condescendenţă:
– Dragul meu! Dar asta nu e manea, asta e muzică ţigănească.
– Ha? zic.
– Asta nu e manea!

Incultul manelist de mine cade un pic de pe gânduri direct pe fundic.
– Nu ştii diferenţa dintre manele şi muzică ţigănească?
– Eu nu ştiu multe chestii! recunosc eu.
– Este ca la negrii americani, îmi zice ursarul. Negrii cântau muzica aia a lor ciudată, cu moşteniri african-tribale, şi nimeni nu-i înţelegea. Şi atunci, ca să se facă înţeleşi de ceilalţi, au inventat jazz-ul şi au dobândit faimă mondială.
– Aha… zic eu, mai degrabă pensiv decât gânditor.
– Mno! Aşa e şi cu manelele. Pentru că voi, românii, nu puteţi înţelege muzica noastră ţigănească, ai noştri au inventat manelele.
– Wow, zic. Asta n-o ştiam.

Apoi ursarul sublinie cu tărie:
– Aşa că nu mai daţi vina pe noi pentru manele. Manelele au apărut pentru voi, albii. Voi sunteţi de vină.

Written by Groparu Nemernic

Nascut din spermatozoizi campioni... cred.

This article has 33 comments

  1. CID Reply

    Tiganul habar n-avea ce vorbeste.Maneaua este o muzica turceasca foarte veche.Dimitrie Cantemir compunea si canta manele.Prin secolul XV un turc,calator in tarile romane,spunea ca a auzit la curtea domneasca “o manea veche de-a noastra”.Exista si manele instrumentale.

  2. Atti Reply

    Apoi Gropare, multe nu stii tu inca 😛 Dar probabil nici nu ai avut de unde invata.

    Daca ma scarpin bine in memorie, amu 10-15 ani, un profesor de muzica, tigan de felul lui cu acte in regula, a descris treaba cu manelele ceva de genul, foarte scurt:

    Maneaua: origine turceasca, oarecum analog cu o doina, transferandu-se la etnia rroma din simplul motiv ca traditional ei erau muzicantii, din evul mediu incoace. Deci confuzia maneaua = tiganeasca e oarecum usor de inteles. Nu a fost inventata “pentru voi, albii” ci era doar cantata pentru acesti albi (apoi cat de albi erau domnitorii vechilor principate, ramane o discutie pe alta data 😛 :

    Influenta merge in ambele directii – poti observa atat o manelizare a muzicii tiganesti cat si invers. De exemplu, zgomotul asta “Ale” de care povestesti este o tiganeasca manelizata, comercializata pentru albi.

    Daca vrei sa gasesti muzica tiganeasca, zau daca stiu unde sa te indrept. Problema vine mai ales din dificultatea de a gasi o definitie in care sa intre “muzica tiganeasca”. Taraf de Haidouks face mai mult cafe concert ( dar o poti asculta oricand, pune la rusine multe somitati din industria muzicala actuala ). Ternipe din Ungaria, primele albume. Fanfara Ciocarlia e mai mult pe sound-ul balcanic, sud de Dunare. Toate astea si nici una, intelegi? Si inca nici nu m-am atins de variantele de klezmer-ul evreiesc amestecat cu tiganeasca, mai ales prin Maramu’.

    Tu intrebi de la tigani – si cati din acesti tigani stiu sa se adune roata cu te miri ce instrumente artizanale si sa traga un jam session de iti sta inima in loc? Iti spun eu – prea putini, cei mai multi scot mp3-ul cu ceva Salam sau alt mezel plin de aditivi, dar putina carne 🙂 Hmm, aici o mica mentiune: sunt solisti de manele care sunt in stare de asta, doar ca nu se vinde, intelegi?

    Na, la culcare cu mine.

  3. Atti Reply

    BTW, ca am uitat:

    Este o carticica draguta despre subiect: Taifasuri despre muzica tiganeasca, de Speranta-Radulescu. Nu ii fac reclama, e doar recomandare pentru studiu.

  4. Groparu Nemernic Reply

    @ CID: mi se pare ca si Dan Alexe (http://cabalinkabul.wordpress.com/) tratase, la un moment dat, chestiunea manelelor, dar nu mai gasesc linkul. Ai dreptate, nu sunt o inventie tiganeasca, dar nici macar nu m-am concentrat pe adevarul istoric in postarea asta, ci in “realitatea cruda”: daca nu eram noi, albii… hehe.
    @ atti: wespekt pentru sculptura ta muzicala. Vad ca ascultam aceeasi muzâcă!
    @ gigi: da, domnu’ Gigi! Multumim!

  5. oreste Reply

    de fapt manelele nu sunt pentru albi, ci pentru tiganii care se cred albi

  6. sendroiu Reply

    Manelele au versuri in romana, nu in tiganeste. Asta arata ca sunt un produs destinat consumatorilor romani

  7. Groparu Nemernic Reply

    @ oreste: du-te la orice nunta. Asteapta pana lumea trece de sarmale. Roaga DJ-ul sa puna o manea. O sa-l vezi cum isi descreteste fruncea si pune. O sa mai vezi toti albii (90% din ei) cum sar ca arsi si chiuie ca capeteniile pieilor rosii.
    Apoi ia-ti sticluta de palinca si punga de prajituri si poti merge acasa, ca acuma stii, doara, cine consuma manele ca disperatii. PS: Sa nu uiti de cinste. Te rog sa nu uiti de cinste!
    @ sendroiu: da, doc, dar unui public elevat, cult, erudit.

  8. maria Reply

    Bine-ai revenit în Ardeal!
    Știam că manelele sunt muzică turcească. (Cred că știai și tu, Gropare.) Îmi și plac unele dintre ele (vezi „Buzele tale, Două petale …”) Dar explicația țiganului este în sine delicioasă! A întors-o … țigănește.
    Iar clipul e un roman de tip frescă socială. Muzica e țigănească, iar fetele sunt în elementul lor. Sunt așa cum le vedem pe stradă. Nu imită nimic, sunt absolut naturale.

  9. Ioana Reply

    Ieeei! E gata “Usturoiul”! De-abia astept sa il scoti la vizionare!
    ps: Cand ziceai ca incepe TIFFul? Azi? Maine? 😀

  10. Ovic Reply

    Ce-mi place in “videoclip-ul” de mai sus faptul ca se respecta dress code-ul manelistilor cu strictete: cam toate aparitiile de sex masculin asorteaza sosete albe la pantofi negri cu pantaloni de stofa neagra:).

  11. Tomi Reply

    Dintr-o confuzie initiala noi le numim manele. In fapt, maneaua este cu totul altceva decat ceea ce numim noi “manea”. Au subliniat cativa mai sus – si bine-au facut – originea manelei, ce ascultam noi astazi (nu-i musai 🙂 ) se numeste turbo-folk. Aici era in eroare si tiganul, turbo-folk-ul este “pentru gagii”. A intrat prin Banat si dragostea banatenilor pentru sarbi (deh, daca altceva n-aveai la televizor 🙄 ). Pentru detalii care ar incarca mult prea mult comentariul, mergeti la pagina wiki.

  12. Groparu Nemernic Reply

    @ maria: multumesc ca ai prins mesajul postarii!
    @ Ioana: inca vreo doua trei hopuri mititele… si suntem bine!
    @ Tomi: voila, un alt connaisseur! Puteai da si linkul, ca nu era bai.

  13. Marian S Reply

    Ioi, ioi, ioi! Eu, ca mitic, nu înţeleg o chestie: Istvan cum cântă manelele, în ungureşte?
    Atunci vreau şi eu traducerea pentru “să moară dujmanii mei“, săru mâna.

    Apoi să ne spuna Istvan dacă aia cu “ozo szep, ozo szep“ e manea sau altceva?

    Ultima: să ne spună un bănăţean veritabil ce e asta:
    http://www.youtube.com/watch?v=m_e2RmjZ9gg

  14. mih Reply

    abia astept sa vad usturoiul! fingers crossed sa il scoateti anul asta 🙂
    iar videoclipul… wow. am intrat pe youtube sa mai aud melodii dintr-astea, cred ca prima data cand ascult muzica tiganeasca si nu dau ochii peste cap, dimpotriva, m-am uitat cu atentie la cum sunt imbracate ele, cum sunt ei, mimica, ritm… foarte tare. multumesc pentru introducerea in lumea asta 🙂

  15. Groparu Nemernic Reply

    @ Marian S: sa vezi tu numa’ cate limbi stie Istvan! Pfuay. Lol la faza cu miticii. Si piesa zici ca e de pe malurile Belgradului 😀
    @ mih: Usturoiul va fi tot ce speri, si mai mult decat atat!

  16. zoltybogata Reply

    Io de mult tot aștept să văd Usturoi-ul, de atunci trebuia să apară și Usturoi 2 😀 .Sandu Ciorbă îmi place mult cum cântă, face muzică bună. La nunți merge muzica lui. Multă sănătate

  17. Bula Reply

    “Manele”-le romanesti, ca si “Mulatos”-urile unguresti s-au nascut dupa 1990, cand lumea a asteptat ceva mai nou, mai ritmic.
    Muzicantii rromi, de altfel foarte inventivi, au ascultat vocea “albilor” ca-ntotdeauna: au marit un pic ritmul melodiilor vechi si cunoscute, le-au re-orchestrat. Asa s-a nascut noua tendinta care mixeaza muzica populara si tiganeasca de altadata cu muzica discotecilor.
    Rezultatul a fost cel asteptat: lumea a sorbit textul vechi si melodia cunoscuta – cantata de asta data mult mai modern, mai ritmic.
    Astazi se canta toate melodiile vechi pe versiune noua, incat majoritatea ascultatorilor nici nu mai stiu cum a sunat “originalul”. Cantecele noi se compun deja tot in aceasi directie.

    Sa nu ne miram: fiecare epoca a avut propriile tendinte muzicale. Cand a fost vorba de distractie, muzica la moda actuala s-a produs pe banda. Poate unii ma vor injura, dar valsurile familiei Strauss au avut multe caracteristici asemanatoare, comerciale pe vremea lor.

    In fond, din orice gen de creatie (muzicala, literara etc) doar o mica parte este retinuta si dusa mai departe de posteritate si ajunge sa fie catalogata “clasica” . . .

    De fapt,

  18. Marian S Reply

    Faza cu melodia “sârbească“ recomandată mai sus e următoarea:
    Când îmi băgam eu şurubelniţa în diverse scule de la o firmă de spectacole am vrut să testez un amplificator şi nişte boxe. Mi s-a părut potrivita piesa aceea. Mno, sculele au nişte waţi, multişori chiar, aşa că m-am trezit imediat cu admonestări de la colegi. Băieţii de la sunet, nişte foarte obişnuiţi cu rock-ul, metale grele şi sintetizatorul Inna:
    – Ce ai, bă, de ne pui manele?
    – Nu E bă manele, unde auziţi voi manele?
    – Da aia ce e?
    – E sârbească din Banat, bă! 🙄
    Ne-am ciondănit vreo oră dar tot nu m-am lămurit: e sârbească, e manea sau e de petrecere?
    Că de plăcut, îmi place, mai ales acel intermezoo orchestral.

  19. boierul barba Reply

    Bre Gropare , bine ca ai aterizat bine. Vad ca ti-o priit acolo la Olanda ca bag sama ca ai valorificat romaneste optiunile bufetului .. suedez de la micul dejun .. asa sa-ti tina peste zi.
    Dupa cum inteleg , amicii tai .., toti sarira ca unu sa te complementeze sau sa te lamureasca ce si cum sta treaba cu maneaua, numai ca … frate pleaca putin urechea la boierul sa-ti soptesc cateva :
    la toti astia , in lipsa ta si cu cheile de la blog, putin le mai lipsea sa puna de un puci mediatic … asa ca fii mai circumspect .
    Ma bag si io asa in treaba , ca vad ca matale ai destule cu filmul lu matale ca vine TIFF ul cred si pe langa coneseurii de fenomen manelesc zic si io pun si eu umarul si zic ca manelele au aparut datorita restrangerii muzicii lautaresti autentice dar si a aparitiei instrumentarului de amplicicare / redare.
    Cine ma contrazice sa-si raspunda la doua chestii :
    1. in situatii date , precum cea exemplificata de tine in pozitia sarmalei, publicul reactiona absolut similar la muzica lautareasca cum reactioneaza azi la manele, si
    2. Lautarul venea si-ti fredona la ureche melodia ta preferata, dar acum.. vedeti sau auziti pe cineva astazi sa asculte in surdina manele si nu la statii de jdesute de watti ?
    N.B….Poate ca ceausescu ne-a ferit de manele , ca atunci nimeni nu-si permitea sa faca nunta in strada si sa zdruncine tot cartierul cu decibelii “fara numar” flancati de parlamentari politisti si judecatori … “ca asa-i la noi “.

    Amu ca m-am dat destept , … mai pun si io o intrebare pana nu-ti trece damful occidental din memorie :
    “Nu-i asa ca peste tot , au prea multe reguli ? ” .. si cand esti musafir acolo tot timpul esti cu ochii pe butelie sa nu faci gafe ??? , ca io asa am patit … si asta diminueaza din confortul calatoriei…

  20. Emil Calinescu Reply

    Poftim un link: http://www.criticatac.ro/3957/cum-au-ingropat-elitele-romaniei-manelele-o-poveste-cu-cocalari/ . Ca sa intelegeti exact cum e cu maneaua.
    (nu e articol scris de mine)

    Fac acum 3 scurte precizari:

    1. Este o confuzie de termeni. Manea avea Dimitrie Cantemir, Manea canta si MARIA TANASE (e pe youtube o melodie a ei, se cheama MANEA), manea canta acum SALAM. Manea, ca si termen, vine din turceste si inseamna CANTEC TURCESC TARAGANAT. Este o confuzie de termeni si atat (manea avem si indiana, si greceasca, si manele occidentale).

    2. Manelele sunt pentru romani pt ca sunt cantate in romaneste si au chestii prezente IN ROMANIA. Avem unele manele dedicate explicit unor persoane (maneaua lui Becali, maneaua lui Marius Nicolaie, maneaua lui Mitea, NICIUNUL dintre ei nefiind TIGAN), dar si manele dedicate unei persoane, fara a se preciza insa cine este. E melodia celebra AM RELATII PESTE TOT/SUNT SEF DE CLAN MAFIOT, unde la un moment dat se zice CAUTA PROBE CU TONA/EU MA PLIMB PRIN BARCELONA. Se spune ca ar fi fost dedicata lui Nicu Gheara (el era prin Ibiza, Barcelona la vremea respectiva), insa nimeni nu a putut confirma asta. Atentie, nici Gheara NU este tigan!

    3. Maneaua a fost refuzata de elita rroma, care a simtit ca ataca muzica traditionala tiganeasca (la fel cum elita romana se temea ca va altera folclorul traditional ROMANESC).

    Am terminat. Acum, ca tot scrie jos LOVESTE-MA, zic si eu: LOVITI-MA si voi pentru comentariul meu 🙂

  21. Robert Reply

    Manelele au ajuns pe tarabe dupa 1996 cand Legea dreptului de autor si-a facut simtita prezenta si toti “producatorii” de casete au fost luati “in colimator” … aia de inregistrau casete in dormitor, investeau si ei intr-o linie Technics si scoteau la bani pe bada rulanta ! Dupa ce piata a ramas orfana de muzica ce-o auzeam pe la MTV sau VIVA , maneaua a invadat romania 😀

    P.S. initial am crezut ca postarea-i scrisa mai recent, dupa scandalul cu premiile Gopo, dar acum vad ca-i “scoasa” la suprafata de google dupa atatia ani :))

Leave a Reply to Tomi Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *